Het gebruik van WhatsApp voor klantenservice is een uitstekende manier om een direct communicatiekanaal tussen u en uw klanten te creëren. Apps zoals WhatsApp en WhatsApp Business worden steeds populairder onder contactcenters vanwege hun brede beschikbaarheid en de informele omgeving die ze kunnen creëren. Klanten vinden het leuk om met echte mensen om te gaan en te communiceren. Instant messaging-apps bieden een handige mogelijkheid om een klantenervaring van persoon tot persoon te maken.
Waarom is WhatsApp geweldig voor klantenservice?
Het lijdt geen twijfel dat WhatsApp tegenwoordig een vrij algemeen zakelijk hulpmiddel aan het worden is. Maar waarom? Wat is de reden dat deze populaire berichten-app zo veel klantgerichte bedrijven heeft gewonnen?
Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom bedrijven zich tot dit berichtenkanaal wenden.
Populariteit van WhatsApp
WhatsApp is de nummer één berichten-app in meer dan 100 landen. Met maar liefst 31% is WhatsApp een marktleider die laat zien geen tekenen van vertraging. Het is volkomen logisch voor medewerkers van de klantenservice om het als een van de primaire communicatiekanalen te gebruiken. Dankzij de ruime beschikbaarheid en de handige inbox van het team kan WhatsApp medewerkers van de klantenservice helpen de responstijden te verkorten en hun klanten te allen tijde tevreden te houden.
Het kan geïntegreerd worden met andere kanalen/apps via API.
Nog een reden waarom bedrijven graag WhatsApp gebruiken als klantenservicekanaal is hoe gemakkelijk het is om te integreren met andere kanalen en applicaties. Er zijn drie belangrijkste manieren om WhatsApp met andere platforms te integreren. De eerste optie is om WhatsApp API te gebruiken om de app te verbinden met uw bestaande systeem. Dit is een populaire optie omdat het eenvoudig is en zelfs toegankelijk voor gebruikers die minder technisch onderlegd zijn.
De tweede optie om WhatsApp te integreren als een zakelijke functie is het toevoegen van een aangepaste WhatsApp-widget aan uw platform. Ten slotte kunt u een pop-up formulier integreren op uw website om de WhatsApp-nummers van klanten te verzamelen.
Betere werknemerservaring (Interne communicatie)
Veel bedrijven gebruiken WhatsApp niet alleen in hun klantenservicestrategieën. Het gebruiken als een intern communicatiemiddel biedt een geweldige kans voor uw werknemers om in contact te blijven. Niemand vindt het leuk om tonnen emails op het werk te ontvangen. Soms kan het moeilijk zijn om grappige berichten tussen collega’s te onderscheiden van serieuze zakelijke kwesties wanneer uw email inbox vol zit met een hoop berichten. In tegenstelling tot email laat WhatsApp u aparte groepen creëren waar u met uw collega’s kunt communiceren zonder belangrijke klantinteracties te missen.
Meerdere berichtformaatopties
Met WhatsApp kunt u tekst in uw berichten opmaken. Zo kunt u een vleugje personalisatie toevoegen aan uw klantencommunicatie. U kunt deze functionaliteit zowel op Android als iPhones gebruiken.
Is WhatsApp de toekomst van klantenservice?
In de afgelopen jaren zijn instant messaging platforms de meest voorkomende communicatiekanalen geworden voor veel klanten. Dankzij hun brede beschikbaarheid zijn messaging-apps een essentieel onderdeel geworden van veel bedrijven hun klantenservice inspanningen.
WhatsApp combineert veel belangrijke aspecten van klantencommunicatie en houdt het binnen handbereik. U kunt echte persoonlijke relaties met klanten opbouwen door gewoon in contact te blijven en persoonlijke service te bieden.
Bovendien zorgen berichten-apps voor snelle antwoorden dankzij functies zoals automatische berichtenuitwisseling. Soortgelijke functies helpen de klantentevredenheid te vergroten en loyaliteit, terwijl vooroordelen over klantenondersteuning die onbereikbaar en frustrerend is om mee om te gaan, worden weggenomen.
Wat zijn de voordelen van het leveren van klantenservice via WhatsApp?
Van wat we eerder in deze blog post hebben besproken, is het waarschijnlijk duidelijk dat we WhatsApp beschouwen als een waardevol bezit voor alle klantenservice-vertegenwoordigers. Als u nog niet aan boord bent, laten we u enkele van de voordelen zien die deze krachtige tool kan brengen aan uw klantenserviceteam.
Krachtige klantenverbindingen
We hebben dit al eerder kort besproken, maar het kan niet genoeg worden benadrukt hoe belangrijk het is op het gebied van klantenservice. Een loyaal klantenbestand opbouwen is onmogelijk zonder krachtige en zinvolle relaties met klanten te creëren . In deze tijd zijn klanten op zoek naar meer dan alleen robotachtige antwoorden via email eenmaal per dag met generieke updates op hun supporttickets. Het voelen van de band met menselijke vertegenwoordigers is essentieel voor hen, niet alleen om zich te verhouden tot uw bedrijf, maar ook om het gevoel te hebben dat ze deel uitmaken van uw bedrijfscultuur.
Klantenreis volgen
WhatsApp biedt een unieke kans om klanten te begeleiden tijdens hun klantenreis. Op deze manier kan uw hele team deel uitmaken van de aankoopbeslissingen van de klant. Onderweg kunnen ze eventuele hik opmerken. Klanten kunnen uw vertegenwoordigers een snel bericht sturen wanneer ze hulp nodig hebben, waardoor u hun pijnpunten, voorkeuren en algemeen koopgedrag beter kunt begrijpen.
Klantentevredenheid en loyaliteit
Klantenloyaliteit gaat hand in hand met positieve klantenervaringen. Als u het behouden van klanten wilt stimuleren en klantenverloop wilt voorkomen, moet u een omgeving creëren waarin uw klanten zich gehoord en gewaardeerd voelen. Het oplossen van vragen van klanten via WhatsApp is een uitstekende manier om zo’n omgeving te faciliteren.
Omzetgroei
Klanten tevreden houden loont. Wanneer u een loyaal klantenbestand heeft, levert dit niet alleen meer winst op voor uw bedrijf, maar kan het ook een deel van de marketingkosten verlagen. Iedereen heeft wel eens een bedrijf of een product geprobeerd dat door vrienden of familieleden werd aanbevolen. Deze mond-tot-mondreclame is een geweldige kans om uw bereik te vergroten en uw inkomsten te vergroten.
Hoe biedt u geweldige klantenservice aan met behulp van WhatsApp?
1. Maak een WhatsApp-profiel aan.
Maak een zakelijk profiel aan waar klanten u kunnen bereiken. Vul eenvoudig uw contactgegevens en openingstijden in en u kunt beginnen met chatten. Houd het professioneel, maar maak het niet onbenaderbaar. Uw sociale media-accounts moeten een vriendelijke ruimte zijn waar klanten met u kunnen communiceren en persoonlijke interacties met uw vertegenwoordigers kunnen hebben.
Bovendien kan WhatsApp worden gebruikt om producten en diensten die u aanbiedt onder de aandacht te brengen, statusupdates te delen, veel voorkomende vragen te beantwoorden en andere soorten berichten naar uw klanten te sturen.
2. Laat uw klanten weten dat u beschikbaar bent op WhatsApp.
Hoewel u niet van de daken hoeft te schreeuwen, moet u uw klanten laten weten dat u een nieuw berichtenplatform hebt waar ze contact kunnen opnemen. Ze zullen niet vergeten om u aan hun contactenlijst toe te voegen, zodat ze u kunnen berichten wanneer ze hulp nodig hebben of vragen hebben.
3. Integreer uw helpdesksoftware met WhatsApp.
Als u op de hoogte wilt blijven, vergeet dan niet om WhatsApp te integreren met helpdesksoftware. Met een helpdeskoplossing zoals LiveAgent worden al uw klanteninteracties omgezet in tickets die worden toegewezen aan het klantenserviceteam. Zo blijft geen vraag van een klant onbeantwoord.
Het integreren van WhatsApp met LiveAgent is een eenvoudige taak.
Ga naar uw LiveAgent-account en klik op Configuratie. Selecteer in het linkerdeelvenster WhatsApp en klik op de knop WhatsApp inschakelen. Ga vervolgens naar WhatsApp-nummers en klik op Een nieuw nummer toevoegen. Hier voert u uw Twilio- of 360dialog-accountgegevens in. Sla de configuratie op en u bent klaar om te gaan.
Integrate WhatsApp with LiveAgent
Check out LiveAgent’s brand-new WhatsApp integration and start providing the best customer experience to all your clients.
4. Automatiseer de meest voorkomende taken met behulp van helpdesksoftware.
Het bieden van menselijk contact in klantencommunicatie is ongetwijfeld een essentieel onderdeel van uitstekende klantenservice. Waarom zou u echter niet een beetje automatisering gebruiken als de optie er is? Het automatiseren van ondergeschikte taken kan uw vertegenwoordigers helpen zich te concentreren op meer veeleisende problemen en frustratie bij werknemers voorkomen. Bovendien vermindert automatisering menselijke fouten, wat zowel tijd als middelen kan besparen.
In LiveAgent kunt u verschillende automatiseringsregels instellen om uw responspercentage te verbeteren en uw helpdesk efficiënt te houden.
5. Gebruik WhatsApp-templates.
Ook wel zeer gestructureerde berichten genoemd, zijn berichten die bedrijven kunnen gebruiken om meldingen, klantentevredenheidsonderzoeken en andere frequente berichten te versturen. . Het instellen van WhatsApp-sjablonen met bepaalde veelgebruikte inhoud bespaart veel tijd. Het verzenden van relevante variabele parameters is eenvoudiger dan het opnieuw maken van hele berichten tijdens API-aanroepen telkens wanneer u dezelfde berichtinhoud gebruikt. U kunt deze vooraf gedefinieerde WhatsApp-sjablonen ook in LiveAgent gebruiken.
6. Enquêtes (vragen om feedback)
Het is geen geheim dat klanten verwachten dat bedrijven actie ondernemen op basis van hun feedback. Voor hen is een klantentevredenheidsonderzoek vaak de manier waarop ze u kunnen informeren over hun pijnpunten en problemen. Aan de andere kant is klantfeedback voor bedrijven een onschatbare bron van bruikbare gegevens. WhatsApp is een geweldig hulpmiddel om feedback van klanten te verzamelen, hun stemming te voelen en eventuele problemen aan te pakken via tweerichtingscommunicatie.
De bedrijven die WhatsApp gebruiken voor klantenservice – Voorbeelden
Laten we eens kijken naar enkele voorbeelden van bekende bedrijven die WhatsApp als hun klantenservicekanaal gebruiken.
1. KLM
KLM Royal Dutch Airlines gebruikt WhatsApp voor klantencommunicatie samen met andere sociale mediakanalen. Ze bieden 24/7 klantenondersteuning, plus u kunt vluchtinformatie en updates rechtstreeks op uw mobiele telefoon ontvangen via WhatsApp.
2. Adidas
Deze retailgigant gebruikt WhatsApp niet alleen voor klantenservice, maar ook als succesvol marketingkanaal. Sinds 2015 gebruikt Adidas dit platform voor een-op-een klantencommunicatie en om verschillende marketingcampagnes te promoten.
3. Booking.com
Het bekende reisbureau Booking.com gebruikt WhatsApp om tijd te besparen voor klantencommunicatie. Naast het chatten met klanten, gebruiken ze WhatsApp om meldingen en updates over boekingen en accommodaties te delen.
4. Uber
Uber draait allemaal om gemak, dus het is alleen maar logisch dat ze WhatsApp gebruiken bij hun dagelijkse interacties met klanten. Naast klantenondersteuning kunt u via WhatsApp ook een rit boeken en zelfs een ontvangstbewijs ontvangen.
5. LiveAgent
Tenslotte moeten we het hebben over LiveAgent helpdesksoftware. U kunt het klantenserviceteam van LiveAgent 24/7 bereiken via WhatsApp. Bovendien heeft LiveAgent onlangs WhatsApp-integratie toegevoegd aan de helpdesksoftware, zodat u deze zo snel mogelijk in uw bedrijf kunt gaan gebruiken.
Besluit
Iedereen weet hoe belangrijk het is om in contact te blijven met uw klanten. Niet alleen beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden en dringende problemen op te lossen, is noodzakelijk geworden als u wilt dat uw bedrijf floreert. Moderne klanten blijven graag in contact met merken en het is de taak van het bedrijf om dat te faciliteren. Dit niveau van directe, gepersonaliseerde communicatie is moeilijk te bereiken via oudere klantenservicekanalen.
Gelukkig kunt u platforms zoals WhatsApp gebruiken om sterke klantrelaties op te bouwen en te onderhouden . WhatsApp-klantenservice maakt het voor klanten gemakkelijker om uw bedrijf te zien als een levend, ademend organisme in plaats van een dubbelzinnige entiteit die moeilijk te bereiken is. Met deze geweldige optie voor klantenservice kun je realtime ondersteuning bieden, gesprekken faciliteren, klantentrajecten volgen en nog veel meer.
Start building customer relationships using WhatsApp help desk integration
With our WhatsApp integration, you can stay in touch with your customers at all times. Start your free trial today!
Frequently Asked Questions
Hoe organiseert u verzoeken om hulp op WhatsApp?
Om al uw chats en berichten snel te ordenen, kunt u ze labels toewijzen. Uw labels kunnen worden onderscheiden op basis van kleuren, namen of andere criteria. U kunt ze toewijzen aan volledige chats of alleen bepaalde berichten binnen chats. Als u uw WhatsApp-account voor zakelijke doeleinden gebruikt, is het een goed idee om labels toe te kennen aan uw nieuwe klanten, klanten van een bepaalde marketingcampagne, enz. Zo kunt u al uw klanten, hun aankoopgedrag en mogelijke problemen.
Wat is het verschil tussen WhatsApp en WhatsApp Business?
Het belangrijkste verschil tussen de twee is hun beoogde klantenbestand. WhatsApp is de consumentenversie van de software, terwijl WhatsApp Business zich richt op zakelijke klanten. Met WhatsApp Business kunnen bedrijven worden geverifieerd, zodat klanten zich op hun gemak voelen om informatie met hen te delen. U kunt WhatsApp Business API ook gebruiken om een WhatsApp-starter op uw website te plaatsen voor eenvoudigere klantencommunicatie.
Hoe stel ik de klantenservice van WhatsApp in?
Als u WhatsApp wilt gebruiken als onderdeel van uw klantenservice, is dat een vrij eenvoudig proces. Eerst moet u een account aanmaken. U kunt zich aanmelden voor een WhatsApp Business-account, aangezien dit geschikt is voor zakelijke klanten. Zodra u het account gereed heeft, laat u uw klanten weten dat ze u daar kunnen bereiken. Dit is het moment om WhatsApp te integreren met uw helpdesksoftware. Als u LiveAgent gebruikt, duurt het slechts een paar minuten en kunt u beginnen met het verzenden van proactieve berichten en het opbouwen van een goede verstandhouding met klanten. Zodra u WhatsApp hebt geïntegreerd met uw helpdesksysteem, raden we aan om responstijdenverwachtingen in te stellen onder andere KPI’s en deze bij te houden.
Is er een telefoonnummer voor WhatsApp?
Het WhatsApp-platform biedt geen telefoonnummers. Als u wilt controleren welk nummer aan uw WhatsApp-account is gekoppeld, ga dan naar Profiel en controleer het gedeelte Telefoon. Daar wordt uw nummer weergegeven.
Deel dit artikel
Nederlandse servicedesk software voor een betere klantenervaring
Ontdek LiveAgent, de beste Nederlandse servicedesk-software van 2023, die al uw klantinteracties stroomlijnt via één platform. Verbeter uw klantenservice-ervaring met ons geavanceerde ticketing-systeem, live chat en meerkanaalsintegratie. Probeer het nu gratis zonder creditcard!
Houd het duidelijk met software voor klantinteractie
Ga vandaag nog vooruit met software voor klanteninteractie. Blijf op de hoogte van alle klantenverzoeken en verbeter de klantenervaring op alle kanalen.
Heeft u nood aan betrouwbare Nederlandse telefonie software?
Bellen en gebeld worden via internet met onze geavanceerde telefonie software. Voer internationale en regionale oproepen voor lokale prijzen.
Nederlandse klantenservicesoftware
Klantenservicesoftware combineert een krachtige inbox, live chat, callcenter en een klantenportaal. Kies de juiste voor uw behoeften.