Voordat we de stappen delen over hoe u van ontevreden klanten merkambassadeurs kunt maken, is het cruciaal om het verschil tussen klant- en merkambassadeur te onderscheiden.
Klantenambassadeurs versus merkambassadeurs
Een merkambassadeur moet niet worden verward met een klantenambassadeur. Hoewel beide hetzelfde klinken en heel vaak in dezelfde context worden gebruikt. Ze bedoelen echter eigenlijk tegengesteld verschillende dingen.
Een klantenambassadeur definitie stelt dat het een persoon is wiens taak het is om de rechten van klanten te beschermen. Met name om de behoeften van de klanten van een bedrijf te achterhalen. Bovendien, om ervoor te zorgen dat ze krijgen wat ze willen. Met andere woorden, het is een persoon die in dienst is van een bedrijf om zich uit te spreken namens de belangen van zijn klanten.
Een merkambassadeur kan een klant, een medewerker of een sectorinfluencer zijn. Deze persoon beveelt actief een merk of een product/dienst aan bij andere mensen. Meestal door positieve mond-tot-mondreclame te delen, wat vervolgens het koopgedrag van anderen beïnvloedt. Bedrijven kunnen een verhoogde bekendheid, hogere reputatiewaarde, meer sociaal bewijs, verkeer en verwijzingen bereiken door gebruik te maken van de kracht van merkambassadeurs.
Waarom ontevreden klanten niet genegeerd kunnen worden
Nu sociale media een onlosmakelijk onderdeel worden van het leven van de meeste mensen, kunnen merken het zich niet veroorloven om ontevreden klanten te negeren. Deze klanten kunnen het imago van het merk gemakkelijk vernietigen door negatieve opmerkingen te delen die meestal heel snel een sneeuwbaleffect geven.
Het rapport van Quantifying the Business Impact of Customer Service in 2018 uitgevoerd door Dimensional Research ontdekte dat;
- 76% van de consumenten deelt hun slechte ervaringen met vrienden of familie.
- 49% communiceert slechte ervaringen via sociale media
- 46% plaatst negatieve opmerkingen op beoordelingswebsites
- 39% aandeel met collega’s in persoon
- alleen 5% vertel het aan niemand
Uit een onderzoek van White House Office of Consumer Affairs bleek ook dat een ontevreden klant tussen de 9 en 15 mensen vertelt over hun ervaring, terwijl ongeveer 13% van de ontevreden klanten meer dan 20 mensen vertelt. Daarom kan het negeren van ontevreden klanten schadelijk zijn voor de online reputatie van een merk.
Aan de andere kant, volgens onderzoek van Lee Resource, zal 70% van de klagende klanten opnieuw zaken met u doen als u de klacht in hun voordeel oplost. Bovendien kunt u ze met de juiste strategie ook tot merkambassadeurs maken en positieve WOM-aanbevelingen delen met hun netwerken. Hieronder vindt u een 5-stappengids die u moet volgen.
5 stappen om van ontevreden klanten merkambassadeurs te maken
1. Laat een overstuur klant zich gehoord voelen
Van elke 26 ontevreden klanten neemt er slechts 1 de moeite om een formele klacht in te dienen. Klachten worden alleen ingediend door degenen die echt denken dat het hun tijd en moeite waard is en die een oplossing verwachten. Toon echter enige empathie voordat u meteen met het aanbieden van oplossingen begint. Laat een klant weten, hij/zij wordt gehoord en begrepen. Veel zorg van een agent is vaak genoeg om de negatieve gemoedstoestand/woede van een klant te veranderen. Bedank daarna de klant voor het delen van de feedback met u. Stel vervolgvragen om zeker te zijn van een volledig begrip van het probleem en de echte reden achter de frustratie van een klant.
2. Excuses en meen het
Erken het probleem en neem de verantwoordelijkheid. Zelfs als het niet de schuld van uw bedrijf was, bied dan uw excuses aan voor het ongemak waarmee een klant te maken heeft gehad. In feite is een oprechte verontschuldiging effectiever dan alleen compensatie. De Cary School of Business schatte dat; slechts 37% van de overstuurde klanten was tevreden met het herstel van de service wanneer ze iets van geldelijke waarde aanboden. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een terugbetaling of een tegoed. Maar toen het bedrijf naast de compensatie ook een verontschuldiging toevoegde, steeg de tevredenheid tot 74%.
3. Zorg voor onmiddellijke probleemoplossing
Bij het omgaan met ontevreden klanten is snelheid van probleemoplossing net zo belangrijk als efficiëntie. Elke vertraging zal de ergernis van de klant alleen maar vergroten. Het is dus waarschijnlijk dat ze beginnen met het verspreiden van het woord over hun negatieve ervaring. Wat als er geen snelle oplossing kan worden geboden? Informeer de klant dat; u bent op de hoogte van het probleem en u gaat het zo snel mogelijk oplossen. Beloof alleen wat u kunt waarmaken om hun vertrouwen te herstellen. Zodra het probleem is opgelost, stelt u de klant hiervan onmiddellijk op de hoogte. Laat ze weten dat u stappen hebt ondernomen om ervoor te zorgen dat hetzelfde probleem zich in de toekomst niet meer zal voordoen.
4. Ga een stap verder om te genieten
Nadat de agent het probleem van de klant heeft opgelost, gaat u nog een stap verder en gaat u een stap verder om tevreden te zijn. De sleutel is om de verwachtingen van klanten te overtreffen en ze meer te geven dan ze dachten dat ze zouden krijgen. Zelfs een klein gebaar/persoonlijk tintje kan een blijvende positieve indruk maken en de perceptie van een klant van een merk veranderen.
Bijvoorbeeld:
- Product/dienst gratis
- Exclusief aanbod
- Vervanging/terugbetaling
- Cadeaubon
- Korting bij volgende aankoop
Bovendien al het andere dat geschikt is voor de situatie, maar ook relevant en waardevol is voor die specifieke klant.
5. Houd de relatie levendig
Een enkele positieve interactie en een boze klant veranderen in een tevreden klant door zijn probleem op te lossen, is slechts de eerste stap. Het is net zo essentieel om levendige relaties met klanten te onderhouden en aan te tonen dat ze waardevol zijn voor uw bedrijf.
Neem regelmatig contact op om hulp te bieden, bedankmails te sturen of om feedback te vragen. Dit kan de relatie aanzienlijk verbeteren en de belangenbehartiging van het merk stimuleren. Bovendien, als u enkele wijzigingen hebt aangebracht of verbeteringen hebt doorgevoerd op basis van feedback, neem dan contact op en laat het hen weten. Mensen praten altijd eerder over merken die hun mening waarderen en die een belangrijk onderdeel van hun strategie maken.
Afronden
Dus u hebt zojuist geleerd hoe u met een moeilijke klant moet omgaan en hoe u van de klant een merkambassadeur kunt maken. Als u echter meer wilt weten over het onderwerp van de gefrustreerde klant, lees dan;
- Hoe om te gaan met een boze klant
- Onmisbare vaardigheden op het gebied van klantenservice
Ontdek hoe het werkt
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie in de LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Wat is een klantenadvocaat?
Een consumentenadvocaat is een persoon wiens taak het is om de rechten van klanten te beschermen om de behoeften van de klanten van een bedrijf te achterhalen.
Wat is een merkadvocaat?
Een merkadvocaat (merkambassadeur) kan een klant, een werknemer of een beïnvloeder van de sector zijn. Deze persoon beveelt actief een merk of een product/dienst aan bij andere mensen.
Waarom kunnen ontevreden klanten niet worden genegeerd?
Nu sociale media een onlosmakelijk onderdeel van het leven van de meeste mensen zijn geworden, kunnen merken het zich niet veroorloven ontevreden klanten te negeren. Deze klanten kunnen gemakkelijk het imago van het merk vernietigen door negatieve opmerkingen te delen die meestal erg snel sneeuwballen.
Hoe klantenbeloningen gebruiken?
Ontdek hoe klantenbeloningen kunnen helpen bij het verbeteren van klantbehoud en het stimuleren van gewenste acties. Leer over creatieve beloningsideeën zoals kortingen, gratis artikelen en loyaliteitsprogramma's om relaties te versterken en verkoop te verhogen. Bezoek onze pagina voor praktische voorbeelden en overtuigende redenen om klantenbeloningen te gebruiken. Maak uw koopervaring onvergetelijk en klantgericht!
Ontdek de voordelen van klantenservicerapporten en verbeter klantinteracties en prestaties. Leer hoe gedetailleerde rapportage kan helpen bij het optimaliseren van werklast, het verkrijgen van klantinzichten en het aanpassen van workflows. Bezoek nu en ontdek hoe uw bedrijf kan profiteren van beter geïnformeerde beslissingen!
Ontdek hoe u klantenwaarde creëert door klantbehoeften te begrijpen, waardeproposities te definiëren en concurrenten te onderzoeken. Leer de voordelen van effectieve klantenwaarde en hoe het uw bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Vergroot uw marktaandeel en klanttevredenheid met onze kernprincipes voor waardecreatie. Bezoek nu voor meer inzichten!
Wat maakt klantenservice uitstekend?
Ontdek wat uitstekende klantenservice maakt en hoe het klantloyaliteit bevordert! Leer over essentiële kwaliteiten zoals responsiviteit, snelheid, competentie en empathie met voorbeelden van topbedrijven als Ritz-Carlton en Amazon. Verhoog de tevredenheid en bereidheid van klanten om meer te betalen met behulp van LiveAgent's klantenservice software. Start vandaag nog je gratis proefperiode!