Ongeacht welk ticketsoftwaresysteem u gebruikt en hoe het werkt, het is van cruciaal belang om het goed te beheren om ervoor te zorgen dat het helpt en uw klantenserviceteam niet hindert. Zo kunnen ze klanten op een snelle, efficiënte en professionele manier ondersteunen. Hier zijn 12 best practices en tips voor ticketsystemen die u kunt toepassen. Door deze te gebruiken, kunt u uw klantenondersteuning verbeteren, de klantentevredenheid verhogen en de prestaties van uw ondersteuningsteam verbeteren.
Tips en goede praktijken – Ticketsysteem
1. Zorg voor een goede training van vertegenwoordigers
De effectiviteit van uw ticketbeheersysteem hangt grotendeels af van hoe goed uw vertegenwoordigers de tool kunnen beheren. Als u net begint met ticketsoftware, is een goede introductie en training essentieel. Waarom? Om ervoor te zorgen dat vertegenwoordigers de tool en al zijn functies effectief kunnen gebruiken. Zo kunnen we klanten een naadloze service-ervaring bieden.
2. Bepaal hoe u tickets voorrang geeft
Afhankelijk van de grootte en het type van uw bedrijf, kunt u ervoor kiezen om tickets voorrang te geven op basis van de volgorde waarin ze aankomen of de urgentie. De ‘first-in, first-out’-methode heeft over het algemeen de voorkeur van kleinere ondersteuningsteams. Het kan helpen de workflow te optimaliseren, snellere responstijden te bieden en achterstand in tickets te voorkomen. Het ontbreekt echter aan flexibiliteit in tegenstelling tot de ‘selecteer en kies’ -benadering. Door deze aanpak kunnen vertegenwoordigers meer aandacht schenken aan klanten met zwaardere of urgentere problemen.
3. Gebruik alle automatiseringsmogelijkheden
Verschillende ticketbeheerplatforms bieden verschillende automatiseringsopties. Welke automatiseringsmogelijkheden er ook beschikbaar zijn met de ticketsoftware van uw keuze, gebruik ze ten volle. Beheer bijvoorbeeld uw ticketwachtrij efficiënt, elimineer menselijke fouten en zorg ervoor dat tickets altijd naar de juiste afdelingen/personen worden gedistribueerd. In feite zonder een geautomatiseerde manier om tickets op de juiste manier te sorteren en te routeren, duurt het langer om de juiste vertegenwoordigers te bereiken, wat resulteert in langere wachttijden voor klanten.
4. Zorg ervoor dat uw team niet overbelast raakt
Overbelasting van het werk leidt onvermijdelijk tot meer stress, burn-out op het werk en slechte prestaties van vertegenwoordigers. Het resultaat was een tragere reactietijd van tickets en een verminderde klantentevredenheid. Een groot aantal achterstallige tickets kan erop wijzen dat uw ticketbeheersysteem moet worden verbeterd. Of misschien is uw ondersteuningsteam niet groot genoeg om de huidige werkdruk aan te kunnen. Als gevolg hiervan moet u mogelijk uw team uitbreiden door extra mankracht in te huren.
5. Maak op de juiste manier gebruik van het taggen van tickets
Andere goede praktijken van het ticketsysteem is de tagging-functionaliteit. Deze functie wordt echter vaak onderbenut door ondersteuningsteams. Tags zijn buitengewoon handig om meer context aan tickets toe te voegen en kunnen vertegenwoordigers enorm helpen bij het identificeren en organiseren van ondersteuningsverzoeken en begrijpen wat de drijfveren van klantentrends zijn. Ze helpen ook bij het beheren en aanpassen van de workflows van uw vertegenwoordigers. Om het maximale uit tagging te halen, is het belangrijk om tags duidelijk, nauwkeurig, goed gestructureerd en consistent te houden.
6. Ticketstatussen instellen en controleren
Elke ticketbeheersoftware maakt het mogelijk de voortgang van tickets te volgen en ticketupdates te bekijken op een gecentraliseerd dashboard. Zorg ervoor dat elk ticket altijd de juiste status krijgt. Als u dit niet doet, kan dit tot een aantal problemen leiden. Tickets die bijvoorbeeld onbeantwoord blijven, prioriteiten niet goed zijn ingesteld, verzoeken die verloren gaan of worden genegeerd, of dubbele inspanningen van vertegenwoordigers. Dat kan verwarrend zijn voor uw teamleden en frustrerend voor klanten.
7. Maak standaardberichten en sjablonen
Het opstellen van individuele antwoorden op elk ticket is tijdrovend en onpraktisch. Maak een catalogus met sjablonen en standaardantwoorden voor veelvoorkomende vragen en situaties. Het verhoogt de efficiëntie van uw team en stelt hen in staat om in minder tijd meer klantenresoluties te bieden. Consumenten hechten veel waarde aan persoonlijke ervaring. 63% verwacht personalisatie als servicenorm. De standaardantwoorden moeten dus verstandig worden gebruikt en aangepast om elke specifieke klant en hun specifieke probleem te herkennen.
8. Implementeer Service Level Agreements (SLA’s)
De meeste van de huidige softwaresystemen voor tickets zijn uitgerust met tracking- en beheermogelijkheden voor Service Level Agreement (SLA). SLA’s vormen een overeenkomst tussen u en uw klanten. Deze functie bepaalt de respons- en oplossingstijden die klanten kunnen verwachten. Bovendien helpt het vertegenwoordigers om servicetargets te behalen. Het instellen van SLA’s zorgt ervoor dat uw klantenserviceteam elk ticket en verzoek beantwoordt. Daarom binnen een redelijke termijn afgehandeld. Klanten wachten dus nooit te lang.
9. Houd een register bij van eerdere tickets
Het kan handig zijn voor uw ondersteuningsteam om een gemakkelijk toegankelijke bibliotheek met eerdere tickets te hebben. Vaak ontvangen vertegenwoordigers tickets voor problemen die ze in het verleden al hebben opgelost. Als u naar die gevallen kunt verwijzen, wordt het dus gemakkelijker om verzoeken sneller af te handelen. Bovendien kunt u door oude tickets bij te houden veelvoorkomende problemen opsporen. U kunt deze aanpakken door ze een hogere prioriteit te geven.
10. Schakel selfservice in om de wachtrij voor tickets te verminderen
Het keer op keer beantwoorden van dezelfde vragen is verspilling van tijd en moeite voor uw ondersteuningsteam. Eén van de beste praktijken voor een ticketsysteem om uw wachtrij voor tickets te verminderen en onnodige verzoeken te voorkomen door selfservice in te schakelen. Als uw ticketbeheersoftware selfservicemogelijkheden biedt, zorgt dit ervoor dat uw klanten de mogelijkheid hebben om problemen eenvoudig op te lossen en aan te pakken zonder rechtstreeks contact op te nemen met uw ondersteuningsteam. Uit het onderzoek van Microsoft bleek zelfs dat 90% van de consumenten wereldwijd verwacht dat merken en organisaties een online portaal voor selfservice aanbieden.
11. Volg en beloon de prestaties van vertegenwoordigers
Robuuste ticketbeheersystemen bieden meestal een breed scala aan rapportage- en analyse tools. Hiermee kunnen verschillende servicestatistieken worden gevolgd, zoals ticketvolume, aantal achterstallige tickets, ticketoplossingstijd, eerste contactoplossing, enz. Verder kunt u ook de prestaties van vertegenwoordigers volgen om te zien hoe effectief elke vertegenwoordiger is bij het reageren op en het oplossen van tickets. Zo kunnen we de best presterende vertegenwoordigers identificeren en ze overeenkomstig belonen en diegenen herkennen die extra coaching en training nodig hebben.
12. Geef uw ondersteuningsmedewerkers meer mogelijkheden
Volgens het rapport van Salesforce, zegt 65% van de goed presterende serviceteams dat hun vertegenwoordigers volledig in staat zijn om klanten gelukkig te maken, dat is 3,4x meer dan onderpresteerders. Zorg ervoor dat uw vertegenwoordigers altijd gemakkelijk toegang hebben tot alle klant-/productinformatie en tools. Ze moeten tickets snel en efficiënt oplossen, dus moeten ze autorisatie hebben om hun eigen beslissingen te nemen.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat u leert in onze academie, rechtstreeks in LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hoe kunt u ticket tagging in helpdesksoftware gebruiken?
Tags zijn uiterst nuttig bij het toevoegen van meer context aan tickets en kunnen vertegenwoordigers enorm helpen bij het identificeren en organiseren van ondersteuningsverzoeken, evenals het begrijpen van wat de klantentrends drijft. Ze helpen ook bij het beheren en aanpassen van de workflows van uw vertegenwoordigers. Om het meeste uit taggen te halen, is het belangrijk om tags duidelijk, nauwkeurig, goed gestructureerd en consistent te houden.
Waarom zou u standaardberichten gebruiken in helpdesksoftware?
Standaardberichten verhogen de efficiëntie van uw team en stellen hen in staat om meer klantenoplossingen te bieden in minder tijd.
Hoe kunt u de prestaties van vertegenwoordigers volgen en belonen?
Robuuste ticketbeheersystemen bieden meestal een breed scala aan rapportage- en analysetools. Hiermee kunnen verschillende servicestatistieken worden gevolgd, zoals ticketvolume, aantal achterstallige tickets, ticketoplossingstijd, eerste contactoplossing, enz.
Topstatistieken van callcentra in de sector
Ontdek essentiële callcenterstatistieken en wereldwijde benchmarks met LiveAgent. Leer over KPI's en industriestandaarden om de prestaties van uw callcenter te optimaliseren. Probeer onze callcentersoftware gratis en verbeter uw klantenservice met de Top 12 KPI's. Bezoek nu en start uw gratis proefperiode!
Wat maakt klantenservice uitstekend?
Ontdek wat uitstekende klantenservice maakt en hoe het klantloyaliteit bevordert! Leer over essentiële kwaliteiten zoals responsiviteit, snelheid, competentie en empathie met voorbeelden van topbedrijven als Ritz-Carlton en Amazon. Verhoog de tevredenheid en bereidheid van klanten om meer te betalen met behulp van LiveAgent's klantenservice software. Start vandaag nog je gratis proefperiode!
Klantenservice via sociale media
Ontdek hoe u in 2024 uitstekende klantenservice via sociale media kunt bieden met praktische tips en voorbeelden. Leer waarom sociale media cruciaal zijn voor klanttevredenheid en hoe u platforms zoals Facebook, Twitter en Instagram effectief kunt inzetten. Bezoek onze pagina voor inzichten om uw klantrelaties te versterken!