Omdat de markt sterk verzadigd en competitief is, is het van cruciaal belang om een bedrijf te creëren dat de klant centraal stelt. De macht van de consument mag niet worden onderschat, aangezien klanten niet aarzelen om te stoppen met het ondersteunen van uw bedrijf als ze zich niet gewaardeerd voelen. Daarom is het uiterst waardevol om een klantgerichte cultuur in uw bedrijf te creëren. Maar wat is een klantgerichte cultuur precies, waarom maakt het uit en kunt u er een creëren in uw eigen bedrijf?
Wat is klantgerichtheid?
Klantgerichtheid verwijst naar een bedrijfsstrategie die klanten boven alles stelt. Het draait allemaal om het helpen van klanten om hun behoeften en verlangens te vervullen.
In plaats van zich te concentreren op concurrenten of andere externe factoren, geeft klantgerichtheid prioriteit aan klant (of klant) tevredenheid, zowel tijdens een transactie als daarna.
Waarom een klantgerichte cultuur ertoe doet
Voor bedrijven die vooruit willen komen, is het creëren van een klantgerichte cultuur van vitaal belang. Het is zo dat onderzoek door Deloitte en Touche vaststelde dat klantgerichte bedrijven 60% winstgevender waren dan bedrijven zonder een klantgerichte strategie.
Klantgerichtheid creëert een loyale klantengemeenschap, wat op de lange termijn meer inkomsten voor uw bedrijf oplevert. Volgens Temkin Group zijn loyale klanten vijf keer meer geneigd om herhaaldelijk te kopen, zeven keer meer meer geneigd om een nieuw product te kopen en vier keer meer geneigd om uw bedrijf aan te bevelen aan een vriend of familielid.
Een klantgerichte cultuur komt niet alleen uw rendement op investering ten goede. Bovendien komt het ook uw medewerkers ten goede. Een onderzoek door SurveyMonkey ontdekte dat werknemers die in een klantgericht bedrijf werken zich gewaardeerd voelen. Medewerkers die vinden dat hun werkgever zijn klanten waardeert, zullen twee keer zoveel kans hebben om over twee jaar bij dezelfde werkgever te willen werken.
Bovenstaande onderzoeken benadrukken het belang van een klantgerichte cultuur voor bedrijven. Het implementeren van een klantgerichte strategie heeft significante, tastbare resultaten voor bedrijven. Het succes is meetbaar en levert echte voordelen op voor klantgerichte bedrijven.
Wilt u meer weten? Bekijk dan onze uitgebreide Klantenservicetheorie een artikel.
Klantgerichte marketingstrategieën
Voldoe aan de behoeften van de klant – ongeacht of het een B2C- of B2B-bedrijf is
Klantgerichtheid heeft alles te maken met het voldoen aan de behoeften van de klant. Raadpleeg de leden van uw doelgroep en gebruik hun opmerkingen en feedback om u te concentreren op het toevoegen van gewenste functies. Zoals gratis bezorging of makkelijk retourneren. Als u dit doet, verbetert u de ervaring van uw klant.
Als u actief bent in de B2B-sector, overweeg dan ABM of accountgebaseerde marketing. In wezen richt ABM zich op het creëren van een nieuwe strategie voor elke potentiële klant, mogelijk gemaakt door aangepaste kijkerspecifieke etalages en veel onderzoek.
B2B is niet minder klantgericht dan B2C-markten. In sommige gevallen kan er zelfs behoefte zijn aan een verbeterde klantgerichte benadering voor B2B-markten. Dit is vooral het geval wanneer u spreekt met slimme besluitvormers en moeilijk te imponeren bedrijfsleiders.
Bovendien moet alles, van ecommerceverkoop tot storefront- en websitebranding, aantrekkelijk zijn voor uw klantensegmenten.
Verzamel feedback van klanten
Feedback van klanten is essentieel voor het ontwikkelen van een klantgerichte bedrijfscultuur. Gebruik feedback van uw klanten om uw strategie te verfijnen en af te stemmen op de behoeften van de consument.
Dit is ideaal voor het verzamelen van echte, eerlijke inzichten in hoe u momenteel presteert, in plaats van te vertrouwen op aannames. Gebruik enquêtes om feedback te krijgen. En laat uw klanten weten dat u hun input actief gebruikt om uw bedrijf te verbeteren. Zet ze daarom op de eerste plaats.
Moedig klantenverwijzingen aan
Verwijzingen zijn een geweldige manier om een klantgerichte cultuur op te bouwen. Moedig uw huidige klanten aan om hun vrienden en familie via mond-tot-mondreclame over uw bedrijf te vertellen.
Verwijzingsprogramma’s zijn een geweldig hulpmiddel om u te helpen bij het doorverwijzen van klanten. Naast het geven van een stimulans aan uw bestaande klanten om uw merk aan te bevelen (zoals een korting of een gratis monster), kunt u met verwijzingsprogramma’s ook uw klantgerichtheidsstrategie kwantificeren.
Stimuleer loyaliteit door middel van beloningen
Een klantgerichte cultuur is opgebouwd rond consumentenloyaliteit. Dit genereert herhaalde verkopen en aanbevelingen en bouwt een sterke klantengemeenschap op.
Een beloningsprogramma is een geweldige manier om uw relaties met uw klanten te bevorderen. Geef uw klanten punten voor elke aankoop die ze doen. Daarom kunnen ze in de toekomst gebruik maken van een korting op een aankoop. Door beloningsprogramma’s aan te vullen met gratis voorbeelden, kortingscodes en gepersonaliseerde marketing, zullen uw klanten zich gewaardeerd voelen.
Gebruik taal die uw klanten geruststelt
De manier waarop merken met hun klanten omgaan, speelt een grote rol bij het creëren van een klantgerichte cultuur. Als klanten worden behandeld als een gewaardeerde klant in plaats van alleen maar ‘een andere klant’, zullen ze zich meer betrokken voelen en geneigd zijn om uw bedrijf te blijven ondersteunen.
Gebruik taal die klanten laat zien dat ze gewaardeerd worden – bedank ze voor hun input en erken hun problemen. Met taal kunt u uw klanten in grote mate laten zien dat hun welzijn uw eerste zorg is.
Voorbeelden van klantgerichtheid
- De techgigant Microsoft heeft een bewuste verandering doorgevoerd om klanten centraal te stellen in de cultuur. In plaats van aandeelhouders te plezieren, kijkt het merk naar het verbeteren van de klantentevredenheid door producten te creëren waar consumenten dol op zullen zijn.
- Videogamemerk Electronic Arts (EA) heeft een aantal wijzigingen doorgevoerd die klantentevredenheid belangrijker maakten dan winst. EA heeft de online kosten voor tweedehands games verwijderd. Bovendien bood het een geld-terug-garantie voor zijn pc-games (vaak vatbaar voor glitches).
- Fastfoodgigant McDonald’s ontdekte dat zijn klanten op zoek waren naar ethische, biologische praktijken als het ging om wat ze aten. Van antibioticavrije kip, melkvrije producten tot kunstmatige hormonen. Zo zet McDonald’s nu de voorkeuren van de klant voorop als onderdeel van zijn bedrijfsstrategie.
Citaten over klantgerichtheid om u te inspireren
“Een merk voor een bedrijf is als een reputatie voor een persoon. Je verdient een reputatie door te proberen moeilijke dingen goed te doen.”
Jeff Bezos – CEO of Amazon
“Hoe meer voorstanders u hebt, hoe minder advertenties u hoeft te kopen.”
Dharmesh Shah – Mede-oprichter en CTO van HubSpot
“In plaats van u te concentreren op de concurrentie, focus u op de klant.”
Scott Cook – Mede-oprichter van Intuit
“De grootste troeven van elk bedrijf zijn de klanten, want zonder klanten is er geen bedrijf.”
Michael LeBoeuf – Bedrijfsauteur en voormalig managementprofessor aan de Universiteit van New Orleans
“We zijn het tijdperk van de klant ingegaan. Tegenwoordig is het bieden van uitstekende klantenservice essentieel voor het opbouwen van loyale klanten en een duurzaam merk.”
Jerry Gregoire – Oprichter en voorzitter van Redbird Flight Simulations
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat in onze academie wordt beschreven, direct in LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 14-day free trial right away!
Ontdek hoe consumentenpsychologie uw bedrijf kan laten groeien! Leer hoe consumenten beslissen, hoe marketing beïnvloedt, en pas inzichten toe om verkoop en klantbehoud te verbeteren. Begrijp consumentengedrag en verhoog uw succes met bewezen strategieën zoals het benutten van kleine details, waardeproposities, en schaarste. Bezoek nu voor meer inzichten!
Ontdek de voordelen van klantenservicerapporten en verbeter klantinteracties en prestaties. Leer hoe gedetailleerde rapportage kan helpen bij het optimaliseren van werklast, het verkrijgen van klantinzichten en het aanpassen van workflows. Bezoek nu en ontdek hoe uw bedrijf kan profiteren van beter geïnformeerde beslissingen!
Ontdek hoe u klantenwaarde creëert door klantbehoeften te begrijpen, waardeproposities te definiëren en concurrenten te onderzoeken. Leer de voordelen van effectieve klantenwaarde en hoe het uw bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Vergroot uw marktaandeel en klanttevredenheid met onze kernprincipes voor waardecreatie. Bezoek nu voor meer inzichten!
Wat maakt klantenservice uitstekend?
Ontdek wat uitstekende klantenservice maakt en hoe het klantloyaliteit bevordert! Leer over essentiële kwaliteiten zoals responsiviteit, snelheid, competentie en empathie met voorbeelden van topbedrijven als Ritz-Carlton en Amazon. Verhoog de tevredenheid en bereidheid van klanten om meer te betalen met behulp van LiveAgent's klantenservice software. Start vandaag nog je gratis proefperiode!