Wat is klantensegmentatie?
Klantensegmentatie (ook bekend als marktsegmentatie) is een marketingpraktijk waarbij een klantenbestand wordt opgedeeld in subgroepen. Het kan zijn volgens geografische, demografische, psychografische, gedrags- en andere kenmerken. De sleutel tot effectieve segmentatie is om klanten in groepen te verdelen op basis van de voorspelling van hun waarde voor het bedrijf. Richt u daarna op elke groep met verschillende strategieën om maximale waarde te halen uit zowel high- als low-profitklanten.
In brede zin probeert klantensegmentatie de volgende fundamentele vragen te beantwoorden:
- Wat zijn de belangrijkste groepen klanten die ons bedrijf bedient?
- Wie zijn onze meest winstgevende en minst winstgevende klanten?
- Welke aspecten van onze producten/diensten spreken onze klanten het meest aan?
- Wat zijn de behoeften van onze klanten?
- Hoe kunnen onze producten/diensten de pijnpunten van onze klanten verlichten?
- Hoe kunnen we onze aanbiedingen verbeteren om de klantentevredenheid te vergroten?
- Wat zijn de beste communicatiekanalen om onze klanten te betrekken?
- Wat is de doeltreffendheid van de verschillende verkoopkanalen die we gebruiken?
Stappen in marktsegmentatie:
- verzamelen en analyseren van klantengegevens
- het bepalen van de juiste criteria voor klantensegmentatie
- selecteren van de meest aantrekkelijke segmenten
- het ontwikkelen van unieke marketingstrategieën voor elke segment
Soorten klantensegmenten:
B2C klantensegmentatie:
- Demografische segmentatie verdeelt de markt in segmenten. Het is gebaseerd op variabelen zoals leeftijd, generatie, geslacht, ras, etniciteit, burgerlijke staat, gezinsgrootte, opleiding, beroep en inkomen.
- Geografische segmentatie verdeelt de doelmarkt op basis van locatie. Zoals; land, staat, stad, regio, evenals verschillende geografische factoren (klimaat, culturele voorkeuren, bevolkingsgroepen, enz.)
- Psychografische segmentatie maakt het mogelijk klanten te categoriseren op basis van hun gedeelde persoonlijkheidskenmerken, waarden, overtuigingen, houdingen, interesses, levensstijlen en sociale klassen.
- Gedragssegmentatie houdt in dat klanten worden gegroepeerd op basis van de manier waarop ze omgaan met een merk. Bijvoorbeeld; hun koopgedrag, gelegenheid of timing, product-/dienstgebruik, gezochte voordelen, fase van de kopersreis, gebruikersstatus of loyaliteitsniveau.
Voor B2B-klantensegmentatie:
- Priori of firmografische segmentatie maakt gebruik van een eenvoudige classificatiemethode op basis van publiekelijk beschikbare kenmerken. Bijvoorbeeld; sector en bedrijfsgrootte (ofwel op basis van het aantal werknemers of de jaarlijkse omzet).
- Behoeften gebaseerde segmentatie groepeert klanten op basis van gevalideerde behoeften die zij uiten voor specifieke producten of diensten die worden aangeboden.
- Waardegebaseerde segmentatie onderscheidt klanten op basis van de economische waarde die zij vertegenwoordigen voor een bedrijf. Zowel qua voltooide als potentiële verkopen.
Waarom klanten segmenteren?
“Verkopen aan mensen die echt van u willen horen, is effectiever dan het onderbreken van vreemden die dat niet willen.”
Seth Godin – Amerikaanse auteur en voormalig dot com bedrijfsleider.
Bij het gebruik van een one-size-fits-all benadering van marketing, kan zelfs de slimste strategie niet de gewenste resultaten opleveren. Hoe effectief uw marketinginspanningen voor sommigen ook zijn, ze kunnen bij anderen mislukken. Hier komt klantensegmentatie goed van pas. Als het goed wordt gedaan, kan het tal van voordelen opleveren voor bedrijven:
Betere marketingcampagnes
Klantensegmentatie stelt bedrijven in staat om meer gerichte marketingboodschappen op te stellen, aangepast aan elk specifiek segment. Volgens een Mailchimp-enquête , hebben campagnes die zijn gesegmenteerd op klanteninteresse gemiddeld een 74% hogere klikfrequentie. Dit is in vergelijking met niet-gesegmenteerde campagnes.
Verbeterd aanbod
Zorg dat u een duidelijk beeld heeft van wie uw klanten zijn en wat ze willen bereiken met het gebruik van uw producten/diensten. Hiermee kunt u uw aanbod verfijnen en optimaliseren. Op die manier kunnen voldoen aan de behoeften en verwachtingen van klanten, wat verder zou resulteren in een verbeterde klantentevredenheid.
Mogelijkheid om uit te breiden
Segmenteer potentiële en bestaande klanten in specifieke subgroepen. Als gevolg hiervan kunnen bedrijven een beter begrip krijgen van zaken waarin klanten mogelijk geïnteresseerd zijn. Dit bevordert op zijn beurt de uitbreiding van nieuwe producten en diensten die relevant zijn voor hun doelgroepen.
Meer behouden klanten
Klantensegmentatie kan bedrijven helpen meer gerichte strategieën voor klantenbehoud te ontwikkelen door de best betalende klanten van een bedrijf te identificeren. Daarom, gepersonaliseerde aanbiedingen voor hen maken, of degenen die al een tijdje niets hebben gekocht opnieuw aanspreken.
Prijsoptimalisatie
Identificeer de sociale en financiële status van klanten. Het maakt het voor bedrijven gemakkelijker om de juiste prijs voor hun producten/diensten te bepalen die hun klanten redelijk vinden.
Verhoogde omzet
Besteed minder tijd, middelen en marketinginspanningen aan minder winstgevende klantensegmenten en meer aan de meest succesvolle klantensegmenten van een bedrijf. Als gevolg hiervan verhoogt het de omzet, winstgevendheid en verlaagt het de verkoopkosten.
Hoe klanten te segmenteren?
Klantensegmentatie analyseert specifieke gegevens over klanten om patronen te identificeren en klanten in segmenten te groeperen. Sommige van die gegevens kunnen echter worden verkregen uit inkoopinformatie (geografie, bedrijf, functietitel, gekochte producten, enz.). Of aan de andere kant door klanten te vragen een klantenevaluatieformulier in te vullen. Voor meer geavanceerde analyse van klantensegmentatie van gegevens zijn er een aantal tools die kunnen worden gebruikt. Bijvoorbeeld Google Analytics, Kissmetrics, Segment, Piwik, Yandex, enz. Veel tools voor contentmarketing hebben ook geïntegreerde segmentatie- en targetingfuncties.
Experts suggereren dat klantensegmenten moeten zijn:
- Makkelijk en duidelijk identificeerbaar
- Meetbaar
- Groot en waardevol genoeg om winstgevend te zijn
- Toegankelijk via promotie, communicatie en distributiekanalen.
Zodra de segmenten zijn gedefinieerd, is het belangrijk om de grootte en de waarde van elk segment te schatten. Vergelijk de segmentgrootte met de gemiddelde omzet die door elk segment wordt gegenereerd. Hiermee kunt u bepalen welke klantengroepen winstgevender zijn voor uw bedrijf. Laten we eens aannemen dat ongeveer 80% van de bedrijfsomzet afkomstig is van 20% van de klanten. Het is van cruciaal belang om die hoogwaardige segmenten te identificeren. Daarom, in staat zijn om prioriteit te geven aan uw marketinginspanningen en uw producten/diensten aan te passen om beter aan hun behoeften te voldoen.
Meer weten? Lees dan ons uitgebreide artikel over Klantenservicetheorie.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als deze in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat u in onze academie leert, rechtstreeks in LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Hoe worden klanten gesegmenteerd?
Klanten worden gesegmenteerd op geografische, demografische, psychografische, gedrags- en andere kenmerken.
Wat zijn de stappen in marktsegmentatie?
De eerste stap is het verzamelen en analyseren van klantengegevens. De tweede is het bepalen van de juiste criteria voor klantensegmentatie. Selecteer vervolgens de meest aantrekkelijke segmenten. De laatste stap is het ontwikkelen van unieke marketingstrategieën voor elk segment.
Waarom klanten segmenteren?
De voordelen van klantensegmentatie omvatten; betere marketingcampagnes, de mogelijkheid om uit te breiden, klantenbehoud, prijsoptimalisatie en hogere inkomsten.
Ontdek hoe consumentenpsychologie uw bedrijf kan laten groeien! Leer hoe consumenten beslissen, hoe marketing beïnvloedt, en pas inzichten toe om verkoop en klantbehoud te verbeteren. Begrijp consumentengedrag en verhoog uw succes met bewezen strategieën zoals het benutten van kleine details, waardeproposities, en schaarste. Bezoek nu voor meer inzichten!
Hoe klantenbeloningen gebruiken?
Ontdek hoe klantenbeloningen kunnen helpen bij het verbeteren van klantbehoud en het stimuleren van gewenste acties. Leer over creatieve beloningsideeën zoals kortingen, gratis artikelen en loyaliteitsprogramma's om relaties te versterken en verkoop te verhogen. Bezoek onze pagina voor praktische voorbeelden en overtuigende redenen om klantenbeloningen te gebruiken. Maak uw koopervaring onvergetelijk en klantgericht!
Ontdek hoe u klantenwaarde creëert door klantbehoeften te begrijpen, waardeproposities te definiëren en concurrenten te onderzoeken. Leer de voordelen van effectieve klantenwaarde en hoe het uw bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Vergroot uw marktaandeel en klanttevredenheid met onze kernprincipes voor waardecreatie. Bezoek nu voor meer inzichten!