Elk bedrijf is overgeleverd aan de genade van zijn klanten. De markt is competitief en de verwachtingen van klanten zijn omhooggeschoten. Het aanbieden van een goed product of dienst is simpelweg niet genoeg. Het ontwikkelen van een goede relatie met uw klanten kan echter een cruciale rol spelen bij het bepalen van de positie van uw merk in de markt. Een ding om in gedachten te houden terwijl we het belang van klanteninteracties bespreken, is dat klantenervaring niet iets eenmaligs is. Het is een continu proces om uw relaties met uw klanten te versterken.
Wat is klanteninteractie?
Het is essentieel om te begrijpen wat klanteninteractie is voordat we in detail treden over hoe dit gunstig kan zijn voor uw bedrijf. Klanteninteractie wordt gedefinieerd als het inspelen op de vraag van uw klanten en ervoor zorgen dat deze wordt geleverd door middel van de levering van uw product of dienst. Bedrijven huren vaak vertegenwoordigers in die zijn opgeleid om dergelijke klantinteracties te bieden. Over het algemeen kan een beter begrip van uw klanten u een concurrentievoordeel in de markt opleveren.
De beruchte Tech-blogger bij CrowdWriter, Stella Rose zegt:
“Klanteninteractie moet niet eindigen bij een éénmalige verkoop, maar het moet een langdurige relatie zijn tussen het bedrijf en de klant.”
Stella Rose
Vaardigheden en etiquette voor klanteninteractie
Klantenservicemedewerkers leren een reeks unieke vaardigheden die nodig zijn om effectief met klanten te communiceren. Mogelijk bent u termen tegengekomen als Nieuwe klant, Terugkerende klant, Trouwe klant. Deze voorwaarden maken deel uit van een klanteninteractiecyclus.
1. Toon dankbaarheid
De sleutel tot elke relatie is waardering tonen. Vooral in het bedrijfsleven moet u ervoor zorgen dat uw klanten zich speciaal voelen. Veel bedrijven leiden hun beveiligers en personeel op. Bijvoorbeeld om de klanten vriendelijk te begroeten als ze hun winkels binnenkomen en ze te bedanken als ze weggaan. Niet per se zal elke klant iets van u kopen. Als u ze echter begroet, zullen ze zich de ervaring herinneren. Een handige truc voor gedenkwaardige ervaringen is het creëren van een merkassociatie. Bijvoorbeeld door slimme slogans te gebruiken.
Stel bijvoorbeeld dat de naam van uw bedrijf Peace Star is. U zou uw klanten kunnen begroeten door iets te zeggen in de trant van: “Ik hoop dat u een rustige dag hebt!”
Door deze tactiek te gebruiken, gebruikt u situationeel voordeel. Niet alleen zullen de klanten blij zijn met het gebaar, maar ze zullen ook eerder uw merk onthouden. De klantenervaring zal zeker langer duren.
2. Toon empathie
Laat uw klanten zien dat ze waardevol voor u zijn. En kijk dan wat er gebeurt! De meeste bedrijven passen deze strategie toe bij het behandelen van klachten en problemen van klanten. De beste manier om deze zorgen weg te nemen, is door verontschuldigend te zijn en te herhalen. Kortom, om te laten zien dat hun klachten serieus worden genomen. Een andere manier om dit te doen is door een klantentevredenheidsonderzoek aan te vragen. Daarom kan de klant na elke interactie met uw klanten een review achterlaten. Deze optie zorgt ervoor dat ze zich gehoord voelen en tevreden zijn met het feit dat er rekening wordt gehouden met hun zorgen.
3. Wees creatief
De innovatie van technologie heeft geleid tot nieuwe manieren van interactie met klanten. Overweeg om te introduceren; kortingscodes, exclusieve deals, cadeaubonnen, vermeldingen op sociale media of het versturen van bedankmails en berichten.
Klanteninteractieproces & kaart
De cyclus van het opbouwen van klantenrelaties is een éénzijdig of tweezijdig proces. Bekijk de onderstaande kaart om u te helpen het proces van klanteninteracties beter te begrijpen. Het legt elke stap uit, van de eerste klanteninteractie tot het ontwikkelen van een band.
Beheer van klanteninteractie
Veel bedrijven maken gebruik van software voor klanteninteractiebeheer. De software maakt gebruik van klantenservicemedewerkers die te allen tijde beschikbaar zijn om met uw klanten te chatten. Software voor klanteninteractiebeheer verzamelt gegevens van klanten en slaat deze op zodat ze indien nodig door ondersteuningsmedewerkers kunnen worden gebruikt. Geavanceerde software voor klanteninteractie, zoals LiveAgent, maakt gebruik van mobiele applicaties, hybride ticketstreams en automatiseringsregels voor automatische ticketdistributie.
Hoe kunt u klanteninteracties verbeteren?
U kunt klanteninteracties verbeteren door:
- het versterken van uw communicatieve vaardigheden
- beschikbaar zijn op meerdere communicatiekanalen die uw klanten gebruiken
- het maken van een lijst van alle touchpoints en het analyseren van de sites die uw klant heeft bezocht, zodat uw merk toegankelijk is op deze sites
- Het incorporeren van klantenservicesoftware voor sociale media waarmee uw team sneller en efficiënter kan reageren op klantenvragen en zorgen via meerdere sociale mediaplatforms.
- het serieus nemen van feedback en het verbeteren van uw ondersteuning op basis van verzoeken van uw klanten
Excel door interactie met de klant
Overweeg de “4 P’s” om een succesvol bedrijf te runnen. Het product, de prijs, de plaatsing en de promotie. Focus op klanteninteracties. Train uw medewerkers om hun capaciteiten maximaal te benutten. En zorg ervoor dat u de eisen van uw klanten begrijpt. Als u eenmaal een sterke band met uw klant hebt opgebouwd, zal hun levenslange waarde aanzienlijk toenemen, net als uw rendement op investering.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat je leert in onze academie in LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Wat is klanteninteractie?
Klanteninteractie is in wezen communicatie tussen een klant en een ondersteuningsmedewerker. Het beantwoordt meestal aan de eisen van uw klanten door producten of diensten te leveren.
Hoe kunt u klanteninteracties verbeteren?
U kunt de interactie met klanten verbeteren door uw communicatieve vaardigheden te versterken, beschikbaar te zijn op meerdere communicatiekanalen, feedback serieus te nemen en uw service te verbeteren op verzoek van uw klanten.
Hoe beheert u klanteninteracties?
Veel bedrijven maken gebruik van software voor klanteninteractiebeheer. De software koppelt beschikbare vertegenwoordigers om te allen tijde met uw klanten te chatten. Bovendien verzamelt software voor klanteninteractiebeheer gegevens van klanten en slaat deze op zodat deze indien nodig door ondersteuningsmedewerkers kunnen worden gebruikt.
Ontdek hoe consumentenpsychologie uw bedrijf kan laten groeien! Leer hoe consumenten beslissen, hoe marketing beïnvloedt, en pas inzichten toe om verkoop en klantbehoud te verbeteren. Begrijp consumentengedrag en verhoog uw succes met bewezen strategieën zoals het benutten van kleine details, waardeproposities, en schaarste. Bezoek nu voor meer inzichten!
Ontdek hoe goed opgeleide klantenservicemedewerkers uw bedrijf kunnen verbeteren in een steeds veranderende wereld. Leer effectieve trainingsmethoden voor nieuwkomers en ervaren medewerkers om te voldoen aan klantverwachtingen. Bezoek onze pagina voor essentiële klantenservice-opleidingstips en praktische tools.
Wat maakt klantenservice uitstekend?
Ontdek wat uitstekende klantenservice maakt en hoe het klantloyaliteit bevordert! Leer over essentiële kwaliteiten zoals responsiviteit, snelheid, competentie en empathie met voorbeelden van topbedrijven als Ritz-Carlton en Amazon. Verhoog de tevredenheid en bereidheid van klanten om meer te betalen met behulp van LiveAgent's klantenservice software. Start vandaag nog je gratis proefperiode!