Wat is empathie voor de klant?
Empathie van de klant is gewoon jezelf in de schoenen van je klant plaatsen om te begrijpen wat ze doormaken. De taal die we gebruiken heeft een enorme impact op het perspectief van de klant op het bedrijf. Empathische communicatie is een van de belangrijkste aspecten die klantenservice definiëren.
Wat is empathie?
“Empathie is het vermogen om de gevoelens of ervaringen van iemand anders te delen door zich voor te stellen hoe het zou zijn om in de situatie van die persoon te zijn.”
Soorten empathie:
Medelevende empathie
Dit soort empathie is er één die ons er in feite toe beweegt om actie te ondernemen.
Medelevende empathie kan de communicatierichting veranderen, vooral als u te maken hebt met echt gefrustreerde, overstuurde klanten. Het kan de stemming van de klant letterlijk onmiddellijk veranderen. Als u het probleem begrijpt en ook bereid bent actie te ondernemen om de situatie te helpen verbeteren, zal de klant rustiger en dankbaarder zijn.
Emotionele empathie
Emotionele empathie is wanneer we niet alleen in staat zijn om de gevoelens van de ander te begrijpen, maar er ook zelf een relatie mee hebben. Het is eigenlijk wanneer u probeert contact te maken met het soortgelijke gevoel dat u hebt ervaren.
Cognitieve empathie
Cognitieve empathie is wanneer u de gevoelens van anderen kunt herkennen. Hierdoor kunt u uw dagelijkse communicatie verbeteren. Het vermogen van de klantenvertegenwoordiger om de gevoelens van klanten te herkennen en misschien zelfs een manier van denken, heeft meer impact dan de technische kennis die de vertegenwoordiger kan bieden. Vaak wil de klant gewoon horen dat u hem begrijpt en dat u zich verontschuldigt.
Hoe drukt u empathie uit in klantenservice?
Een medewerker van de klantenservice zijn, kan soms een moeilijke klus zijn. Als u moeite heeft om op een professionele en niet overdreven emotionele manier de empathie van de klant uit te drukken, volgen hier een paar tips die u zullen helpen bij het navigeren door elke situatie met een empathische benadering.
1. Actief luisteren
Actief luisteren is een cruciaal aspect dat u helpt bij het bepalen van het probleem dat de klant ervaart. Het spreekt voor zich. Maar het is veel meer dan dat. Vaak is de klant zo gefrustreerd dat hij / zij de frustratie op iemand moet loslaten. Laat ze dit even doen. De klant zal bellen en wachten op uw reactie. Onderbreek de klant niet, laat ze praten. Als de klant klaar is, laat hem dan weten wat u van het probleem vindt. Probeer uzelf in dezelfde schoenen te verplaatsen. Soms moet de klant horen dat u oprecht spijt hebt van de problemen die hij heeft ondervonden.
Verklaringen over empathie van de klantenservice:
2. Stel vragen
De juiste vragen stellen is een goede manier om de vraag van de klant op te lossen, maar het laat ook zien dat u hem probeert te helpen het probleem op te lossen. Het resultaat is dat de klant minder snel afwijzend zal zijn.
3. Zoek de toon van de klant uit
Elke klantenervaring is anders. Daarom is er niet één manier om dit aan te pakken. Daarom kan het weerspiegelen van de toon van de klant u helpen om rustig door het probleem te navigeren.
4. Maak geen aannames
5. Als de klant gelijk heeft, vertel het hem dan
Hoe kan LiveAgent uw vertegenwoordigers helpen met empathie voor de klantenservice?
LiveAgent is een helpdeskoplossing met veel functies waarmee uw bedrijf geweldige ondersteuning kan bieden. Het is software waarmee uw vertegenwoordigers vanuit één interface kunnen reageren op vragen van klanten. Bijvoorbeeld email, sociale media, Live Chat, Forum, Oproepen , enz. Hierdoor helpt het uw vertegenwoordigers om de klanten efficiënt en effectief te ondersteunen.
Klantenservicemedewerkers moeten beschikken over vaardigheden uit 2 categorieën: zachte vaardigheden en technische vaardigheden. Technische vaardigheden kunnen worden aangeleerd, maar zachte vaardigheden zijn vrij moeilijk te leren. Maar er is zeker een manier om uw vertegenwoordigers te helpen bepaalde empathische uitspraken van klanten te gebruiken. Hier zijn enkele functies die uw klantenservice kunnen helpen;
Video-oproep
Het kan heel moeilijk zijn om een emotie uit te drukken of om zinnen correct te verwoorden als u de persoon niet kunt zien. Zo geeft LiveAgent uw klanten de mogelijkheid om uw vertegenwoordigers te videobellen. Dit helpt u niet alleen om het probleem van de klant sneller op te lossen, maar helpt u ook om de stemming en emoties van de klant te ontcijferen op basis van hun gezicht en algemene lichaamstaal.
Als je meer wilt weten, lees dan LiveAgent – Videogesprek.
Standaardantwoorden
Standaardantwoorden zijn in feite kant-en-klare antwoorden. Snel en correct kunnen reageren, kan uw service transformeren. U kunt de perfecte reacties/empathieverklaringen in LiveAgent maken en deze in de chat personaliseren.
Als u meer wilt weten, lees dan LiveAgent – Standaardantwoorden.
LiveAgent heeft meer dan 170 functies. Als u meer wilt weten, lees dan LiveAgent – Functies of plan gewoon een gratis demo bij ons in.
Ready to give it a try?
Improve your customer service immediately with LiveAgent. Simply create a free account and gain the benefits.
Frequently Asked Questions
Wat is klantenempathie?
Empathie van de klant is simpelweg uzelf in de schoenen van uw klant plaatsen om te begrijpen wat ze doormaken.
Hoe toont u empathie in klantenservice?
Als u moeite hebt om op een professionele en niet al te emotionele manier empathie met de klant te uiten, zorg er dan voor dat u actief luistert, vragen stelt, geen aannames doet en als de klant gelijk heeft, vertel het hem dan.
Welke 3 soorten empathie zijn er?
De eerste vorm van empathie is compassie. Dit soort empathie is er een die ons daadwerkelijk aanzet tot actie. Het tweede type is emotionele empathie, wat betekent dat u de gevoelens kunt begrijpen, maar vooral kunt relateren. Het derde type empathie is cognitief, dat de gevoelens van anderen herkent.
Ontdek hoe consumentenpsychologie uw bedrijf kan laten groeien! Leer hoe consumenten beslissen, hoe marketing beïnvloedt, en pas inzichten toe om verkoop en klantbehoud te verbeteren. Begrijp consumentengedrag en verhoog uw succes met bewezen strategieën zoals het benutten van kleine details, waardeproposities, en schaarste. Bezoek nu voor meer inzichten!
Hoe klantenbeloningen gebruiken?
Ontdek hoe klantenbeloningen kunnen helpen bij het verbeteren van klantbehoud en het stimuleren van gewenste acties. Leer over creatieve beloningsideeën zoals kortingen, gratis artikelen en loyaliteitsprogramma's om relaties te versterken en verkoop te verhogen. Bezoek onze pagina voor praktische voorbeelden en overtuigende redenen om klantenbeloningen te gebruiken. Maak uw koopervaring onvergetelijk en klantgericht!
Ontdek hoe u klantenwaarde creëert door klantbehoeften te begrijpen, waardeproposities te definiëren en concurrenten te onderzoeken. Leer de voordelen van effectieve klantenwaarde en hoe het uw bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Vergroot uw marktaandeel en klanttevredenheid met onze kernprincipes voor waardecreatie. Bezoek nu voor meer inzichten!
Inleiding tot klantenwaardering
Klantenwaardering kan worden gedefinieerd als een maatstaf voor de inspanningen van een bedrijf voor zijn klanten. Lees meer over hoe u uw klanten kunt waarderen.