Volgens onderzoek door Virtual Incentives, 75% van de klanten waardemerken die beloningen en loyaliteitsprogramma’s aanbieden. Bovendien, bij het overwegen van een bedrijf om van te kopen, definieerde 28% van de mensen klantenprikkels als een beslissende factor, die op de tweede plaats kwam na de enige prijs.
Bovendien is een onderzoek door Vibe geeft aan dat 61% van de consumenten zich abonneren op en schakel mobiele pushmeldingen alleen voor nieuws over beloningen voor loyaliteitsprogramma’s. Dit betekent dat beloningen voor loyaliteitsprogramma’s nieuwe deuren openen voor communicatie met klanten.
Waarom moet u klantenbeloningen gebruiken?
Beloningen kunnen worden gedefinieerd als iets dat een toegevoegde waarde toevoegt aan een reeds geleverde dienst of product. Door uw klanten extra voordelen te bieden, zoals gratis artikelen, bonussen, kortingen, loyaliteitsprogramma’s of speciale aanbiedingen, wordt een regelmatige koopervaring iets gedenkwaardigs. Dit zijn allemaal voorbeelden van prijsprikkels omdat ze een toegevoegde waarde bieden om een bepaald type klantengedrag aan te moedigen.
Als uw bedrijf klaar is om meer dan alleen uw producten of diensten aan klanten aan te bieden, kan het gemakkelijk worden beschouwd als klantgericht. Prijsprikkels zijn een zeer krachtig hulpmiddel wanneer ze op de juiste manier worden gebruikt.
Het stelt bedrijven in staat om:
- Verbeter retentie
- Stimuleer de gewenste actie (deelnemen aan een enquête, feedback achterlaten)
- Maak het weer goed na een negatieve klantenervaring
- Bouw een betrouwbare relatie op met langdurige klanten
- Laat terugkerende klanten meer uitgeven
- Stimuleer meer impulsieve aankopen
- Merkpromotie verbeteren
- Stimuleer de betrokkenheid van sociale media
Net zoals het geven van een gratis munt na een maaltijd in een restaurant de fooi met 26% verhoogt, zal het geven van extra voordelen aan uw klanten het aantal terugkerende klanten verhogen en uw verkoop stimuleren. En dat is precies waarom zoveel bedrijven verschillende prijsbeloningen gebruiken om klanten binnen te halen.
Ideeën voor beloningen voor klanten
Wat kan uw bedrijf als stimulans bieden? Er zijn zoveel dingen waar uw klanten van zullen genieten. Bekijk hieronder onze ideeën voor klantenloyaliteit:
- Kortingen zijn geweldige stimulansen omdat klanten de mogelijkheid waarderen om geld te besparen. Bovendien kunnen kortingen klanten ook aanzetten tot extra aankopen in de toekomst. Een goed voorbeeld hiervan is wanneer u iets koopt en 20% korting krijgt op uw volgende aankoop.
- Bonussen kunnen worden toegepast op de som geld die u heeft uitgegeven. Voor elke bestede €1 krijgt u bijvoorbeeld een bonus van €1, die vervolgens als korting kan worden toegepast op uw aankoop.
- Gratis monsters en proefartikelen zijn een perfecte stimulans om een klant niet alleen geïnteresseerd te maken in uw merk, maar ook in een bepaald product.
- Gratis artikelen — sommige merken laten hun klanten een gratis geschenk kiezen in een bepaalde waardeklasse, terwijl andere merken hetzelfde standaard gratis geschenk aan alle klanten geven.
- Lidmaatschappen of loyaliteitsprogramma’s bieden speciale aanbiedingen voor hun klanten, zoals vroegboekkortingen of gratis verzending.
- Gratis upgrades werken goed voor merken die abonnementen op software, programma’s en applicaties verkopen.
- Kortingsbonnen kunnen worden gebruikt voor aankopen bij profiteer van een vaste kortingsdeal zoals een “koop er een – krijg er een gratis” deal.
In wezen kunnen bedrijven talloze diensten, activiteiten, compensaties, kortingen aanbieden – wat maar werkt voor hun specifieke bedrijfssector.
6 redenen om klantenbeloningen te gebruiken
Beloningen kunnen worden gebruikt als een hulpmiddel om de verkoop te verhogen, gewenste acties te stimuleren, klanten te belonen, of gewoon om de toon te zetten en een boodschap over uw merk te sturen.
1. Feedback stimuleren
Feedback stelt u in staat om aandacht te schenken aan en problemen op te lossen die u eerder niet had opgemerkt. Als u geen feedback hebt, kunt u altijd klantincentives gebruiken om mensen te stimuleren om meer met uw klantenserviceteam te communiceren. U kunt bijvoorbeeld vragen om het laatste stuk communicatie met uw manager te beoordelen, of opmerkingen achterlaten die u kunt beheren in het gedeelte Feedback & Suggesties. In ruil daarvoor kunt u een korting aanbieden voor hun volgende bestelling, of extra bonussen voor de leden van uw loyaliteitsprogramma.
2. Excuses aanbieden voor een fout
Excuses zijn essentieel in elk bedrijf. Als uw klant een probleem heeft, moet u laten zien dat u om hem geeft. Bied korting bij de volgende bestelling, compensatie of gratis producten. Als het probleem te lang duurde om op te lossen, kunt u een notitie maken om uw managers eraan te herinneren dat deze klant een speciale behandeling verdient als verontschuldiging.
Voorbeeld:
Christina Peterson (teamleider klantenservice voor EssayTigers-service): “We hadden een keer een stroomstoring en misten een paar deadlines voor onze bewerkingsservices. We waren toen nog niet klaar voor dergelijke situaties en hadden geen stroomgenerator. Maar we namen de volledige verantwoordelijkheid en gaven onze fout toe. We verontschuldigden ons en betaalden elke klant met wie we die dag werkten terug. Hierdoor konden we een deel van onze klantenkring behouden, maar een deel ging toch verloren.”
3. Om klanten te belonen voor beoordelingen
Recensies geschreven door echte klanten zijn veel geloofwaardiger dan gepolijste advertenties. Daarom zijn ze essentieel voor het aantrekken van nieuwe klanten, die op hen zullen vertrouwen bij het nemen van een beslissing.
Maar niet veel mensen zijn bereid beoordelingen te schrijven, vooral positieve niet. Natuurlijk lossen veel merken dit probleem op door zelf beoordelingen te schrijven. Maar laten we eerlijk zijn, echte beoordelingen zijn waardevoller.
Het gebruik van beloningen in deze situatie zal dingen doen. Volgens Reevoo-statistieken.
4. Om klanten te belonen voor het melden van foutmeldingen of het doen van suggesties
Zelfs de grootste bedrijven zijn niet beveiligd tegen het maken van een fout. Soms kan alleen een oplettende gebruiker een probleem melden dat een bedrijf daarna snel kan oplossen. Het verbeteren van de kwaliteit van uw service is belangrijk voor merkontwikkeling, dus gebruik elke gelegenheid om uw klanten te belonen voor hun tijd door hen gratis upgrades, kortingen of lidmaatschappen te bieden.
5. Om langdurige klanten te belonen voor hun loyaliteit
De klanten die loyaal zijn aan uw merk en steeds weer bij u terugkomen, hebben een speciale behandeling nodig. U kunt altijd de communicatiegeschiedenis met die specifieke persoon bekijken om te zien hoe lang ze bij uw merk zijn gebleven, bijvoorbeeld door de geschiedenis van de algemene box te gebruiken. Het is gemakkelijk om uw klanten een email te sturen om te zeggen dat u hun loyaliteit waardeert en hen te belonen met een speciale korting of bonussen van het loyaliteitsprogramma.
6. Betrokkenheid bij sociale media stimuleren
Als u de meeste inhoud voor de sociale media accounts van uw merk maakt, maar nog steeds onvoldoende betrokkenheid ondervindt, kunt u klantenincentives proberen als een manier om het delen van en reageren op uw inhoud te stimuleren. Geef korting voor aandelen of gratis items voor een stuk door gebruikers gegenereerde inhoud, zoals een afgeleverde bestelling.
Op deze manier krijgt u inhoud die andere gebruikers geloofwaardig zullen vinden (zoals geleverd door gebruikers die al bij u hebben gekocht) en motiveert u uw volgers om actiever te zijn op uw sociale mediapagina. U kunt eenvoudig gedeelde en getagde afbeeldingen bijhouden, zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over het breken van uw belofte.
Superieure voorbeelden van beloningsmarketing
- Dunkin Donuts. Met bijna vijf miljoen leden van het loyaliteitsprogramma weet deze keten alles van incentives. Ze moedigen hun klanten aan om meer te kopen om bonussen te krijgen voor elke uitgegeven dollar. Latere bonussen kunnen worden gebruikt om gratis drankjes te krijgen tijdens hun winkeltrips.
- Sephora’s schoonheidsinsider. Dit is een loyaliteitsprogramma dat elk jaar tot 80% van de totale omzet van Sephora uitmaakt. Dit houdt in dat klanten worden beloond met bonuspunten voor elke aankoop, en een mogelijkheid om ze te gebruiken om cadeaubonnen en artikelen in beperkte oplage in te wisselen.
- Google Chrome beloont gebruikers voor bugrapporten. Als ze vinden dat een rapport waardevol is en een betrouwbare exploit bevat, kunnen ze hen belonen tot €15.000.
Wilt u meer weten? Bekijk dan ons uitgebreide artikel over Zachte vaardigheden van de klantenservice .
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat u leert in onze academie in LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Waarom moet u klantenbeloningens gebruiken?
Beloningen kunnen worden gedefinieerd als iets dat een toegevoegde waarde toevoegt aan een reeds geleverde dienst of product. Door uw klanten extra voordelen te bieden, zoals gratis artikelen, bonussen, kortingen, loyaliteitsprogramma’s of speciale aanbiedingen, wordt een regelmatige koopervaring iets gedenkwaardigs.
Wat zijn de voordelen van klantenbeloningen?
De voordelen van klantenbeloningen zijn onder meer; klantenbehoud, SoMe-betrokkenheid, verbeterde merkpromotie en klantenloyaliteit.
Hoe kunt u klanten prikkels geven?
Er zijn zoveel dingen waar uw klanten van zullen genieten. Bijvoorbeeld kortingen, bonussen, gratis monsters, gratis artikelen, lidmaatschappen of upgrades.
Cadeaus voor klantenwaardering
Tegenwoordig hangt de financiële stabiliteit van bijna elk bedrijf sterk af van de klantentevredenheid. Lees meer over cadeaus voor waardering van klanten.
Ontdek hoe goed opgeleide klantenservicemedewerkers uw bedrijf kunnen verbeteren in een steeds veranderende wereld. Leer effectieve trainingsmethoden voor nieuwkomers en ervaren medewerkers om te voldoen aan klantverwachtingen. Bezoek onze pagina voor essentiële klantenservice-opleidingstips en praktische tools.
Zachte vaardigheden van de klantenservice
Klantenservicemedewerker moet zowel uitstekende harde als zachte vaardigheden hebben. Maar welke zachte vaardigheden van de klant zijn het belangrijkst?