Dus hoe gaat u om met een boze klant (klantenklacht)? Een goede eerste stap is om te beseffen dat de klant zich meestal emotioneel voelt vanwege verschillende psychologische triggers die buiten hun controle liggen. Hen begrijpen is de eerste stap naar het oplossen van hun problemen. Neem de tijd om tot rust te komen en gebruik de volgende tips om van een boze klant een blije klant te maken.
Onthoud dat de hele reden dat u daar bent, is om uw klant te geven wat ze willen, zodat ze tevreden weg kunnen lopen. Vanwege de menselijke aard zullen er echter altijd momenten zijn waarop de klant gewoon niet tevreden is of om de een of andere manier boos wordt.
In dergelijke gevallen is uw reactie alles. Weten hoe je klachten moet behandelen en je excuses kunt aanbieden aan klanten is een belangrijk onderdeel van het runnen van een bedrijf. Het kan ervoor zorgen dat uw klant kalmeert, tevreden raakt en blij wegloopt, of het kan hem doen besluiten dat dit de laatste keer is dat hij ooit met uw bedrijf in aanraking zal komen.
1. Verlies uw kalmte niet.
Dit is de meest onderschatte stap in de richting van het omgaan met een klacht van een klant (boze klant). Je zult de klanten niet veel helpen als u zelf boos bent. U kunt hun probleem pas benaderen met duidelijke en rustige communicatie om een oplossing te vinden.
Het is heel gemakkelijk om geïrriteerd te raken als een klant boos wordt. Woede is zo’n natuurlijke emotie en het is heel gemakkelijk om eraan ten prooi te vallen. Je moet er echter alles aan doen om er controle over te krijgen en u niet door het systeem te laten misbruiken.
Stel bijvoorbeeld dat een klant begint te schreeuwen.
In eerste instantie zou u het persoonlijk kunnen opvatten en defensief kunnen zijn. Misschien wilt u de klant vertellen hoe fout het is om zo tegen u te praten, of hoe hard u werkt. De woede kan in u ronddwalen.
In zulke tijden is het een goede zet om diep adem te halen en de tijd te nemen om daadwerkelijk naar de klant te luisteren. Probeer te begrijpen wat ze zeggen. Achter al deze boze woorden schuilt een boodschap van de frustratie en strijd waarmee de klant te maken heeft. Misschien is het zo erg geworden dat ze het op jou hebben afgereageerd.
De klant is een mens, en het begrijpen van dat kleine feit is de eerste stap om kalm te blijven in het licht van wat ze tegen je zeggen terwijl ze boos zijn. Dat betekent niet dat je hun gedrag moet tolereren, maar als je kalm bent, kun je het gedrag in ieder geval soepel escaleren naar je manager. Het is moeilijk voor hun woede om te escaleren als deze met onverstoorbare kalmte wordt beantwoord.
2. Wees een goede luisteraar
Achter alle boze tirades schuilt een verlangen om gehoord te worden; om naar geluisterd te worden. Wanneer je aandacht besteedt aan de klant en aan wat hij of zij daadwerkelijk zegt, zul je de boodschap achter al die boze woorden gaan horen.
Wat maakt de klant precies zo boos? Is het een kwestie die opgelost kan worden? Als dat zo is, kun je meer doen dan alleen maar proberen de klant tot rust te brengen. U kunt de stappen ondernemen om hun probleem voor hen op te lossen. Het oplossen van hun probleem zal hen een stuk tevredener maken. Als je dit allemaal kalm en beleefd doet, zal de klant weglopen met het gevoel gehoord en geholpen te worden en zich waarschijnlijk meer dan een beetje te schamen voor zijn uitbarsting. Zij zijn misschien zelfs degenen die zich bij jou verontschuldigen!
3. Weerspiegel de woorden van de klant terug naar hen
Een goede truc die je kunt gebruiken als je naar de klant luistert, is door te herhalen wat hij tegen hem zegt. Dit helpt je ervoor te zorgen dat je volledig begrijpt welke boodschap ze proberen over te brengen. Je kunt hier geen aannames doen. Probeer te parafraseren wat ze zeggen en vraag of ze dat bedoelen.
“Corrigeer me als ik het mis heb, maar is dit wat je zegt?” – een goede starter, voordat je gaat parafraseren wat ze tegen hen zeggen.
Als je eenmaal weet dat je op dezelfde pagina zit, is het veel gemakkelijker om hun problemen op te lossen. Ze zullen zich ook gehoord voelen.
4. Begrijp waar de klant vandaan komt
Als we boos zijn, zijn we zelden volkomen rationeel. We werken destijds volgens een soort mentale heuristiek. We stoppen om objectief de feiten te overwegen en nemen onze toevlucht tot onze eigen emoties om ons te vertellen hoe we met de situatie moeten omgaan. Deze emoties worden bepaald door het probleem, onze mentale toestand en de specifieke situatie waarin we ons op dat moment bevinden. Dit is ons effect, en het is net als ons interne mentale algoritme dat door ervaringen uit het verleden is geconditioneerd om op een bepaalde manier op situaties te reageren.
Een klant kan ergens boos over zijn, omdat hij al eerder in een soortgelijke situatie heeft gezeten en nooit enige hulp heeft gekregen. Ze zouden dus dezelfde soort behandeling kunnen verwachten. Een goede aanpak zou zijn om hen beleefd te vragen waarom ze boos zijn, zodat je het probleem tot op de bodem uit kunt zoeken. Als je eenmaal de oorzaak van de woede begrijpt, is het veel gemakkelijker om het probleem op te lossen. Ook hier is actief luisteren belangrijk.
5. Bedank de klant voor het informeren over het probleem.
Als een klant boos is, wil je zo snel mogelijk een band met hem opbouwen met HR-software. Een effectieve manier om dit te doen is door hen te bedanken voor het ter sprake brengen van de kwestie. Erken hun geduld met u terwijl u het probleem oplost en bedank hen dat ze de tijd hebben genomen om u erover te vertellen. Het doet ze beseffen dat je hier in hetzelfde team zit, en ze hebben de neiging de agressie af te zwakken. Dit is nog een geweldige truc om klachten van klanten op te lossen, wat ik erg nuttig vond toen ik voor een schrijfservice werkte.
Besluit
Elk bedrijf krijgt overstuur of ronduit agressieve feedback van klanten. En ook al voelt het nooit goed, onthoud dat uiteindelijk de regel dat de klant altijd gelijk heeft, prevaleert. Probeer ze te begrijpen en een manier te vinden om de klacht van de klant in der minne op te lossen. Wees altijd oprecht tegenover de klant en doe geen beloftes die je niet kunt nakomen. Je lost niet alleen hun probleem op, maar je zult misschien ook merken dat boze klanten tevreden weglopen is uiteindelijk de meest loyale van allemaal.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als deze in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie rechtstreeks in de LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Ontdek hoe consumentenpsychologie uw bedrijf kan laten groeien! Leer hoe consumenten beslissen, hoe marketing beïnvloedt, en pas inzichten toe om verkoop en klantbehoud te verbeteren. Begrijp consumentengedrag en verhoog uw succes met bewezen strategieën zoals het benutten van kleine details, waardeproposities, en schaarste. Bezoek nu voor meer inzichten!
Hoe klantenbeloningen gebruiken?
Ontdek hoe klantenbeloningen kunnen helpen bij het verbeteren van klantbehoud en het stimuleren van gewenste acties. Leer over creatieve beloningsideeën zoals kortingen, gratis artikelen en loyaliteitsprogramma's om relaties te versterken en verkoop te verhogen. Bezoek onze pagina voor praktische voorbeelden en overtuigende redenen om klantenbeloningen te gebruiken. Maak uw koopervaring onvergetelijk en klantgericht!
Ontdek de voordelen van klantenservicerapporten en verbeter klantinteracties en prestaties. Leer hoe gedetailleerde rapportage kan helpen bij het optimaliseren van werklast, het verkrijgen van klantinzichten en het aanpassen van workflows. Bezoek nu en ontdek hoe uw bedrijf kan profiteren van beter geïnformeerde beslissingen!
Inleiding tot klantenwaardering
Klantenwaardering kan worden gedefinieerd als een maatstaf voor de inspanningen van een bedrijf voor zijn klanten. Lees meer over hoe u uw klanten kunt waarderen.