Tegenwoordig bieden veel websites hun bezoekers de mogelijkheid om in realtime verbinding te maken met behulp van een gratis live chattool. Denk aan sms’jes, directe berichten op sociale media, of zelfs een Google Hangoutschat, als voorbeeld. Aangezien alle vormen van instant messaging praktische oplossingen zijn die de uitwisseling van informatie vergemakkelijken; is het niet verwonderlijk dat bedrijven ze willen gebruiken voor hun klantenondersteuning en marketingstrategieën.
Het gemak van een direct gesprek met klanten is echter niet het enige voordeel van chattools. Vanaf het moment dat een bezoeker uw website binnenkomt; live chat kan hen begeleiden tijdens het hele klantentraject en (hopelijk) tijdens het aankoopproces.
Daarom is het tegenwoordig voor de meeste bedrijven noodzakelijk om een live chat-tool te kiezen die kan worden geïntegreerd met uw webpagina. LiveAgent’s gratis live chat software voor uw website, wordt geleverd met veel geïntegreerde systemen. Bijvoorbeeld een snelle chatwidget, een 7-daagse ticketgeschiedenis-zoekopdracht en één integratie. Zoals; live chatknop, emailadres, contactformulier of telefoonnummer.
Als u op zoek bent naar meer functies en/of meer geavanceerde oplossingen zoals; onbeperkte zoekgeschiedenis, sociale media-integraties of automatiseringsfuncties, bekijk dan de betaalde abonnementen van LiveAgent.
Maar zelfs met de beperkte functionaliteit van een gratis online chattool kunt u uw bedrijf gemakkelijk beheren. Hoe? Laten we dieper ingaan op de details en deze populaire oplossing eens nader bekijken.
Live chatsoftware – wat is het precies?
Live chat is een medium waarmee u kunt communiceren met uw websitebezoekers. U kunt de gratis chatservice gebruiken om gesprekken te starten met nieuwe bezoekers, interactie te hebben met terugkerende klanten en ondersteuning te bieden aan uw bestaande gebruikers, allemaal in realtime. Het is een moderne, continue en contextuele manier om meer verkopen te genereren, meer deals te sluiten en bestaande klanten tevreden en loyaal te houden.
Een gratis online chat op uw website biedt de voordelen van gepersonaliseerde klantenervaringen, betere merkinteracties en een concurrentievoordeel ten opzichte van uw concurrenten. Het implementeren van een gratis live chatapp in uw bedrijf is ook gunstig voor alle servicemedewerkers en uw marketing-, verkoop- en ontwikkelingsteams.
Een live chat-oplossing op een commerciële website speelt een beslissende rol bij het versterken van de link tussen een site en zijn bezoekers, omdat het de werknemers van het bedrijf in staat stelt vast te leggen en de interesse van een klant in de aangeboden producten of diensten te versterken.
Wanneer een bezoeker een website betreedt (hetzij rechtstreeks, hetzij via een doorklik van een zoekmachine), kunnen ze nog steeds de redenen achterhalen die hen ertoe brachten om hun zoekopdracht uit te voeren en daarom is hun bereidheid om het eerste contact te leggen eerder hoog.
Daarom kunt u met een gratis online chat ten volle profiteren van deze situatie. Hiermee kunt u de interesse van de consument voor uw producten wekken door realtime assistentie aan te bieden. Hierdoor kan het niveau van interesse en initiële tevredenheid van een bezoeker toenemen en vermenigvuldigen, zelfs voordat ze worden omgezet in een prospect. Dit resulteert in de optimalisatie van investeringen die vervolgens kunnen worden toegewezen aan positionerings- of advertentiecampagnes.
Waarom hebt u live chatsoftware nodig voor uw website?
Klanten zullen een live chatwidget gebruiken om snel en gemakkelijk antwoord op hun vragen te krijgen of om hulp te vragen bij problemen. Verkoop- en marketingteams gebruiken dergelijke tools om leads te verzamelen en om te zetten in klanten. Ondersteunings- of serviceteams gebruiken livechat om problemen van klanten snel op te lossen, betere service te bieden en waardevollere ervaringen te bieden.
Elke betrouwbare gratis live chatoplossing kan ongelooflijk waardevol zijn voor B2C-bedrijven die online actief zijn, aangezien live chattools kunnen worden gebruikt om leads binnen te halen, het bouncepercentage te verminderen en het verlaten van winkelwagentjes te verminderen.
Evenzo kan gratis live chatsoftware voor websites B2B-bedrijven helpen campagnes te lanceren of aan te passen. Dit is gebaseerd op; gebruikersgedrag, het implementeren van interactieve chats op basis van standaardsjablonen om de communicatie met gebruikers te versnellen en te vergemakkelijken, of om proactieve ondersteuning te bieden.
Blijf lezen om erachter te komen welke voordelen een gratis online chattool uw bedrijf kan bieden.
De voordelen van gratis online live chatsoftware
1. Volg de trends van de toekomst
Waarom is live chat wereldwijd trending als klantenservice-oplossing? De resultaten van vele onderzoeken en onderzoeken zijn duidelijk.
Gratis online chathulpmiddelen bieden klanten een ervaring met meerdere kanalen tijdens hun acquisitie-, integratie- en technische ondersteuningstrajecten. Het biedt de klant een samenhangende ervaring, ongeacht in welke fase van het aankooptraject ze zich bevinden.
Bovendien heeft 92% van de gebruikers een positieve ervaring met het gebruik van een live chattool vergeleken met 88% voor telefoon, 85% voor email, 84% voor Facebook en 77% voor Twitter (Inc ). Bovendien is 63% van de klanten het ermee eens dat de kans groter is dat ze terugkeren naar een site als ze via live chat met een vertegenwoordiger kunnen praten (eMarketer).
De belangrijkste reden om een dergelijke oplossing te implementeren is echter dat uw bezoekers tegenwoordig verwachten een online chat op uw site te vinden. En je wilt klanten of potentiële klanten toch niet teleurstellen? Om precies te zijn, meer dan 41% van de klanten verwacht een live chatvenster op uw website te vinden (Forrester). Als dit u niet overtuigt, hebben we hieronder nog 5 andere redenen.
2. U kunt sneller reageren
Klanten waarderen instant messaging omdat, zoals de naam al doet vermoeden, het instant is! Gebruikers verwachten snelle antwoorden op hun vragen. 79% van de klanten zegt de voorkeur te geven aan chatten met vertegenwoordigers, puur vanwege de directheid die het biedt in vergelijking met andere kanalen (Econsultancy). Het lijkt logisch dat consumenten hun antwoorden in realtime willen. Daarom hebben live chat en sociale berichten steeds meer volgers gekregen, terwijl het gebruik van email jaar na jaar gestaag afneemt. Daarom geeft meer dan 42% van de klanten de voorkeur aan live chatgebruik boven email, 23% aan sociale media en 16% aan forums.
Vaker beschikbaar zijn is duidelijk een geweldige manier om vertrouwen op te bouwen bij uw klanten. Het plaatsen van een gratis online chat op uw website kan uw eerste responstijd zelfs verbeteren tot minder dan 3 minuten (volgens een wereldwijd gemiddelde in alle sectoren.)
Niet alle live chattools zijn echter gelijk gemaakt. Blijf weg van enige automatiseringstools en chatbots. Volgens 99 bedrijven heeft 29% van de live chatgebruikers een hekel aan gescripte reacties, en bijna 1/3 van de consumenten is niet enthousiast over standaardantwoorden die worden gebruikt door vertegenwoordigers van live chatservices, omdat ze geen personalisatie hebben. Daarom moet u ernaar streven uw klanten zo vaak mogelijk gepersonaliseerde en aangepaste ervaringen te bieden.
Net als instant messaging-applicaties, zijn live chatgesprekken doorgaans meer ontspannen en gebruiksvriendelijker, omdat ze de barrières tussen bedrijven en klanten wegnemen.
3. Uw website werkt 24/7 voor u
Misschien wel het beste voordeel van het gebruik van live chat is de mogelijkheid om op elk moment van de dag op uw klanten te reageren. 51% van de klanten wil dat bedrijven 24/7 beschikbaar zijn, dus deze beschikbaarheid is een groot voordeel voor elk online bedrijf (Inc). U zult echter waarschijnlijk andere prioriteiten hebben (zoals slapen bijvoorbeeld), wat betekent dat u niet 24 uur per dag, 7 dagen per week online kunt zijn. Dit betekent echter niet dat de wereld zal eindigen, omdat je live chat voor u kunt laten werken, zelfs als u offline bent.
Met geavanceerde live chattools kunt u geautomatiseerde antwoorden op verschillende soorten vragen maken. Dit kan van alles zijn, van een welkomstbericht tot een contactformulier. U kunt bezoekers zelfs vragen hun naam, emailadres en telefoonnummer op te geven voordat ze met u kunnen chatten.
De klantengegevens die via live chat worden verzameld, worden automatisch opgeslagen als uw oplossing is geïntegreerd met een CRM of hulpbureausoftware. U kunt beginnen met het aanpassen van uw antwoorden en het aangaan van relaties met uw klanten vanaf het moment dat u hun berichten begint te beantwoorden. In tegenstelling tot telefoon- of emailgesprekken, slaat een betrouwbaar stuk gratis live chatsoftware voor uw website ook de transcripties van eerdere gesprekken op in threads die toegankelijk zijn voor zowel vertegenwoordigers als klanten zodra ze een online chatvenster openen.
Een andere optie met live chat is om antwoorden op veelgestelde vragen te automatiseren, wat u op de lange termijn veel tijd zal besparen en uw klanten ook tevreden zal houden. Het algemene idee is om uw bezoekers te laten zien dat u er voor hen bent wanneer ze u nodig hebben en gesprekken te starten om conversies te realiseren.
4. Uw cliënten zullen het gevoel hebben dat u echt om hen geeft
Een ding dat gratis live chat voor websites onderscheidt van andere tools, is dat het in de ogen van veel gebruikers een veel natuurlijkere vorm van communicatie is dan e-mail. Omdat gesprekken in realtime chats worden gevoerd, kunt u op persoonlijk niveau direct een band met uw klanten tot stand brengen.
Bij live chat gaat het echter niet alleen om snelle reactietijden. Er is nog iets belangrijkers dan dat, en het is het feit dat het opbouwen van een duurzame relatie zorgt ervoor dat klanten terugkomen voor meer. Dit resulteert op zijn beurt in meer gepersonaliseerde gesprekken met klanten die al een band met uw bedrijf hebben opgebouwd.
Gezien de meer technische aspecten, stelt gratis live chat op een website (in tegenstelling tot in de meeste gevallen op mobiel) uw vertegenwoordigers in staat om rich mediabestanden zoals afbeeldingen, video’s of GIF’s te delen via een chatvenster. En hoewel u soortgelijke dingen via email kunt doen, is het meer contextueel om dit via een livechat te doen.
5. U versnelt het verkoopproces
Terwijl u op uw klanten reageert via live chat vanaf uw desktop, kunt u ook uw gespreksvaardigheden verbeteren en sneller deals sluiten. Wanneer u de algemene inbox> gebruikt en een dashboard dat alle gebruikersinteracties verzamelt (elke fatsoenlijke gratis online chat zou dit moeten bieden), kunt u andere zakelijke taken aan terwijl chatten met klanten. Dit maakt het hele verkoopproces soepeler en efficiënter dan ooit tevoren, inclusief alles van het verwerken van betalingen en boekingsservices tot het verzenden van prijsoffertes, facturen en zelfs verzendinformatie en procestracking.
Kortom, u heeft alles wat u nodig heeft om uw producten op de markt te brengen en te verkopen op één plek. Dit zal zeker een positieve invloed hebben op uw verkoopresultaten en zal de klantenbinding vergroten.
Laten we eens kijken naar enkele statistieken om deze bewering te staven:
- Live chat leidt tot 48% meer omzet per chatuur en 40% meer conversie (Icmi).
- Websitebezoekers die via live chat met uw bedrijf communiceren, zijn 4,5 keer meer waard dan bezoekers die dat niet doen (Icmi).
- Bedrijven die live chat aanbieden rapporteren een verbetering van 34% in klantentevredenheid en een verbetering van 2,6x in klantenzorgkosten. (Verint)
- Live chatimplementatie zorgt voor een stijging van 3,84% in conversieratio’s en een algehele stijging van 6% in omzet (Goinflow).
- De gemiddelde bestelwaarde van verkopen van klanten die een chat aangingen voordat ze een aankoop deden, was 10% hoger in vergelijking met klanten die dat niet deden (Forrester).
- 22% van de ondervraagde bedrijven registreerden een omzetstijging van 5-10% via live chat (99 Bedrijven).
Ongeacht wat u gebruikt – een gratis chat op een website of betalende software – beide oplossingen zijn betaalbaar voor bedrijven van elke omvang. In het eerste geval zijn er geen kosten voor de service zelf, maar u moet nog steeds “betalen” met uw tijd om vertegenwoordigers te trainen om de tool te gebruiken en te onderhouden.
Gelukkig is het opzetten van een betrouwbare gratis live chatsoftware voor uw website net zo eenvoudig als het gebruik van plug-and-play-software waarvoor geen zwaar IT-werk nodig is. Daarom zou het gebruik van een gratis chattool een fluitje van een cent moeten zijn voor uw ervaren servicemedewerkers.
6. U bouwt langdurige relaties op met klanten
Live chat is een geweldig kanaal om gesprekken met klanten te beginnen om hen te helpen met hun zorgen. Zoals we hierboven al hebben uitgelegd, kunnen chats alles omvatten, van klantenondersteuning tot het sluiten van strategische deals. Deze zaken zijn echter nog maar het begin van een solide, langdurige relatie die u, als alles goed gaat, kunt opbouwen met elke klant die u heeft.
Zodra u een contactgegevens van een klant via live chat heeft ontvangen, kunt u via e-mail met hen communiceren en verwijzen naar elke actie die zij hebben ondernomen met betrekking tot uw bedrijf. Dit kan zijn om ze te bedanken voor het doen van een aankoop, het vragen om feedback of het invullen van een tevredenheidsonderzoek. Deze processen kunnen echter worden geautomatiseerd. Dit bespaart u tijd en, belangrijker nog, zorgt ervoor dat u de kans niet mist om met uw klanten te praten en het gesprek voort te zetten.
Gratis online chattrends
Bedrijven passen op grote schaal live chat toe voor hun behoeften op het gebied van verkoop, marketing en klantenondersteuning. Live chat vult een enorm gat in de klantenervaringssector.
Zelfs de eenvoudigste gratis online chat heeft de kracht om het leven van klanten beïnvloeden, hun beslissingen te beïnvloeden en omzet verhogen. Er is een goede reden waarom het zo’n sterke trend is in de zakenwereld; en waarom live chat steeds populairder wordt bij bedrijven in alle sectoren.
De adoptiepercentages voor bedrijven die al gebruik maken van live chat blijven groeien. Het is dus gewoon een kwestie van tijd voordat al uw concurrenten het implementeren. Dit betekent dat als u besluit om nu een live chatwidget toe te voegen aan uw website; u zult veel concurrenten een stap voor zijn.
Comm100 ontdekte dat 82% van de klanten tevreden was met hun live chatervaring, wat dus veel beter is dan die van een email (61%) en telefoon (44%). Dit komt waarschijnlijk door een combinatie van bovengenoemde factoren, zoals personalisatie en snelheid.
42% van de klanten kiest live chat via een telefoongesprek omdat ze er een hekel aan hebben om in de wacht te worden gezet. (J.D. Power).
Voor B2B-markten verhoogt live chat conversies met 20%. B2B-klanten die een chat starten met een bedrijf, hebben drie keer meer kans om te kopen dan degenen die dat niet doen. Voor e-commerce websites helpt live chat om 40% van het verlaten van de winkelwagen te elimineren. En dat is niet alles! Klanten die gebruik maken van live chatondersteuning besteden gemiddeld 60% meer per aankoop dan klanten die dat niet doen.
Dus de conclusie is duidelijk. Live chatsoftware zal de komende maanden trending blijven. Het beste wat u kunt doen, is op de kar springen en klanten positief verrassen met efficiënte communicatie.
Gratis online chat of betalende live chatsoftware – Welke moet u kiezen?
Voordat u betaalde of gratis live chatsoftware voor uw website kiest, moet u enkele belangrijke statistieken en aspecten in overweging nemen:
- Het aantal klanten dat contact opneemt met uw bedrijf via verschillende kanalen.
- Het niveau van veiligheid dat uw klanten verwachten en waarderen.
- Aantal werknemers – heeft uw ondersteuningsdepartement voldoende vertegenwoordigers in dienst die verantwoordelijk zullen zijn voor het beheren van de live chat?
- Welke soort ondersteuning verwachten uw klanten? Verwachten zij snelle reacties? Hebben zij interesse in het gebruik van nieuwere technologieën?
- Gratis online chat maakt werking vanuit de cloud mogelijk, zodat medewerkers overal toegang hebben tot informatie en kunnen werken.
- Zijn klantenvertegenwoordigers ondersteuningsgericht of verbonden met de waarden en doelen van het bedrijf?
De keuze van een softwareoplossing voor uw bedrijf moet rechtstreeks verband houden met de doelstellingen en doelstellingen van uw bedrijf.
Bij het kiezen van uw oplossing is het echter ook belangrijk om te letten op de provider en de kwaliteit van de gratis online chattool. Als u niet weet waar u moet beginnen, raden we u aan om de gratis live chatoplossing van LiveAgent te bekijken, evenals hun betaalde opties. Het aanbod van het bedrijf is een uitstekende oplossing die gratis live chatsoftware voor uw website integreert met de helpdesk. Het is dus de ideale tool om uw klantenondersteuningsafdeling te versterken.
Ontdek het zelf
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Waarom zou u een live chat hebben op uw commerciële website?
Een live chatoplossing op een commerciële website speelt een beslissende rol bij het versterken van de link tussen een site en zijn bezoekers, omdat het de werknemers van het bedrijf in staat stelt de interesse van een klant in de aangeboden producten of diensten vast te leggen en te versterken.
Hoe bouwt u langdurige klantenrelaties op?
Live chat is een geweldig kanaal om gesprekken met klanten te beginnen om hen te helpen met hun zorgen.
Wat is live chatsoftware precies?
Live chat is een medium waarmee u kunt communiceren met uw websitebezoekers. U kunt live chat gebruiken om gesprekken te beginnen met nieuwe bezoekers, interactie te hebben met terugkerende klanten en ondersteuning te bieden aan uw bestaande gebruikers, allemaal in realtime.
Ontdek de voordelen van gratis callcentersoftware en hoe het uw klantenservice kan verbeteren. Leer over verschillende oplossingen, tips voor de beste keuze, en probeer LiveAgent gratis! Verbeter productiviteit, transparantie en klanttevredenheid zonder kosten. Start eenvoudig uw virtuele callcenter en bied uitstekende service.