Een dankmail of een dankbrief?
Gezien de grootte en het type bedrijf dat u runt, evenals het aantal klanten dat u wilt bedanken, kunt u kiezen voor email of gedrukte dankbrieven (verzonden via de gewone post). Enkele factoren waarmee rekening moet worden gehouden bij het kiezen tussen de twee zijn:
- Tijdstip van bezorging: Een traditionele brief arriveert het snelst op de dag nadat u deze heeft verzonden. Als de timing niet cruciaal is, kunt u een brief sturen. Maar als een snelle follow-up nodig is – zoals het bedanken van een klant voor een aankoop – zal de e-mail handiger zijn.
- Mate van formaliteit: aangezien e-mails in de zakenwereld als minder formeel worden beschouwd dan brieven, kunt u, als u liever een formele communicatie met klanten onderhoudt, kiezen voor brieven.
- De inhoud van het bericht: via e-mail kunt u afbeeldingen, afbeeldingen, video’s, links toevoegen of bestanden bijvoegen. Als u wilt dat uw bedankbericht creatiever is dan een gewone tekst, is e-mail een goed gedaan.
- Budgetbeperkingen: het verzenden van e-mails is goedkoper, het verzenden van brieven brengt extra kosten met zich mee (papier, drukwerk, postkosten). Voor een mondiaal bedrijf met klanten over de hele wereld kan e-mail de enige redelijke optie zijn.
Hoe schrijft u een dankbrief voor een klant?
Elke klantenwaardering-brief moet over het algemeen in een meer formele stijl zijn gestructureerd dan een email, en moet altijd bepaalde elementaire bedankbriefcomponenten bevatten. Hieronder vindt u enkele handige tips voor het maken van een perfecte bedankbrief aan uw klanten:
1. Gebruik de juiste aanhef
gebruik meer formele begroetingen zoals; “Geachte heer/mevrouw. Carter,” of “Beste John,”. Informele begroetingen zoals; ‘Hallo‘, ‘Groeten‘ of ‘Hallo‘ moeten worden vermeden. Controleer ook de spelling van de naam van de ontvanger, anders loop je vanaf het begin het risico een slechte indruk te maken.
2. Blijf bij het doel van de brief
Het enige doel van een bedankbrief is het tonen van waardering en het uiten van dankbaarheid aan trouwe klanten. Weersta de verleiding om uw bedrijf opnieuw te pitchen. Noem geen aanstaande verkopen, speciale aanbiedingen, nieuwe producten of iets anders dat als een advertentie kan worden beschouwd. Omdat het de klant zou kunnen afleiden van uw eerste punt.
3. Voeg een paar vervolgregels toe
Nadat u een klant heeft bedankt voor zijn of haar aankoop, kunt u overwegen een vervolgverklaring toe te voegen waaruit blijkt dat u aandacht heeft voor de behoeften van de klant. Het kan zijn dat u vermeldt dat u altijd beschikbaar bent als ze vragen of opmerkingen hebben over uw producten of diensten. Of vraag gewoon of u iets kunt doen om hun tevredenheid te vergroten.
4. Voeg uw merk toe
Om een brief er professioneel uit te laten zien, moet u een briefhoofd gebruiken dat uw bedrijfsnaam, logo of andere merkinformatie kan bevatten. Een goed ontworpen briefhoofd zorgt ervoor dat een brief er uniek uitziet, zorgt voor zichtbaarheid van uw merk, helpt de authenticiteit ervan bij de ontvanger te verifiëren en creëert een algehele professionele indruk.
5. Gebruik de juiste sluiting
Bij het afsluiten van een bedankbrief is het belangrijk om een gepast respectvol en professioneel woord of zin te gebruiken. U kunt de meest gebruikte “Met vriendelijke groet” of “Met vriendelijke groet” of iets persoonlijker “Met vriendelijke groet“, “Uw respectvol”, “Beste wensen”, “Met waardering” of “Dankbaar”. Afsluitingen zoals “Always“, “Proost“, “Love” of “Take care” worden als te informeel beschouwd voor zakelijke brieven en moet worden vermeden.
6. Eindig met een handtekening
Hoewel het een uitdaging kan zijn om bedankbrieven persoonlijk te laten lijken voor grote bedrijven, kan het toevoegen van een handtekening onderaan de brief helpen om op zijn minst een zekere mate van personalisatie toe te voegen. Hoewel het misschien niet altijd mogelijk is om een handgeschreven handtekening toe te voegen, zal zelfs een gedrukte handtekening er altijd beter uitzien dan alleen een getypte naam.
Voorbeelden van dankbrieven van klanten
1. Langdurige klanten bedanken voor hun loyaliteit
Dear Mr. ****,
We want you to know how much we appreciate your business since you have been our loyal customer for the last three years. We understand that you have many options in the marketplace, and are pleased that you have still made (Company Name) your premier choice.
It is customers like you that help keep our lights on, and we couldn’t be more grateful!
Your honest suggestions and feedback is a vital part of our growth. If there is anything we can do to make your experience with us better, please let us know.
Best regards
****
2. Een bedrijfsmijlpaal vieren
Dear ****,
This year (Company Name) is celebrating the 10th anniversary, and we would like to thank you for making this happened! The growth and success we’ve experienced over all these years are because of customers like you, who faithfully support our business.
Speaking on behalf of the company, we hope that you have enjoyed the enhanced quality of our services. We will continue our efforts to meet your requirements and expectations in the future as well.
We truly appreciate your trust, and we’ll do our best to continue to give you the kind of service you deserve.
Gratefully,
****
3. Dankbaarheid tonen aan het einde van het jaar
Dear Ms. ****,
As the year winds down, we would like to take this chance to say thank you for choosing our business! You are one of our most highly valued customers and it has been a sincere pleasure serving you this year.
We always strive to exceed our customers’ expectations and meet their requirements. Let us know if there is anything we can ever do to assist you further.
From all of us at (Company Name), we wish you and your loved ones a safe and happy New Year!
With appreciation,
****
De bovenstaande voorbeelden zullen u in staat stellen om eenvoudig klantendankbrieven te maken. U kunt zelfs meer emails bekijken om uw helpdesk voorbeeldberichten te versterken, zodat uw medewerkers alle klantcommunicatie efficiënt kunnen afhandelen.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie in de LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Bedankmail of bedankbrief?
Denk na over de grootte en het type bedrijf dat u runt, evenals het aantal klanten aan wie u dankbaarheid wilt uiten. Als u een bedrijf bent met een groot aantal klanten, zijn de bedankmails wellicht een efficiëntere keuze. Een bedankbrief wordt echter altijd meer gewaardeerd.
Met welke factoren moet u rekening houden voordat u een bedankbrief verstuurt?
Voordat u een bedankbrief stuurt, moet u een aantal belangrijke factoren bekijken, zoals de timing van de bezorging, de mate van formaliteit en de inhoud van het bericht, omdat deze allemaal van invloed kunnen zijn op de uitkomst.
Hoe schrijft u een professionele bedankbrief voor klanten?
Elke klantenwaarderingsbrief moet over het algemeen in een meer formele stijl zijn gestructureerd dan een email en moet altijd bepaalde elementaire bedankbriefcomponenten bevatten.
Emailsjablonen voor klantenwaardering
Verhoog klantentevredenheid en loyaliteit met onze gratis emailsjablonen voor klantenwaardering van LiveAgent. Ontdek hoe goed getimede bedankmails de betrokkenheid stimuleren en mond-tot-mondreclame bevorderen. Start vandaag nog uw gratis account!
Inleiding tot klantenwaardering
Klantenwaardering kan worden gedefinieerd als een maatstaf voor de inspanningen van een bedrijf voor zijn klanten. Lees meer over hoe u uw klanten kunt waarderen.