Met de opkomst van het digitale tijdperk kiezen steeds meer mensen ervoor om in de klantenservice te werken. Het is een eenvoudige maar goedbetaalde baan die veel voordelen biedt voor zowel mensen die alleen maar aan het werk gaan als carrièreswitchers. Hier leest u hoe u een van de vele klantenservicemedewerkers wordt met een geweldig cv voor de klantenservice.
Waarom uw carrière starten in de klantenservice?
Hebt u nog niet besloten wat uw eerste job gaat worden? Klantenservice kan een goed begin zijn. Dit is waarom.
1. Het is een goed betaalde job op instapniveau
Er zijn maar weinig mensen die graag gratis willen werken. Het is echter moeilijk om in sommige carrièrepaden te komen zonder een stage te hoeven lopen. In veel gevallen wordt u in deze fase ofwel ondergecompenseerd of helemaal niet betaald.
Klantenservice is een geweldige manier om zachte vaardigheden op te bouwen die nodig zijn voor elke job en daar goed voor betaald te krijgen.
2. U leert overdraagbare vaardigheden
Tijdens uw tijd bij de klantenservice leert u om in een team te werken, problemen op te lossen en mensen te helpen. Dit zijn essentiële vaardigheden die u in elke sector nodig hebt. Ook ondernemers moeten met klanten om kunnen gaan.
3. U wint aan netwerk- en werkervaring op
Het is moeilijk om een fatsoenlijke job te krijgen zonder werkervaring. Klantenservice kan het startpunt zijn van de meeste carrières die te maken hebben met de digitale wereld.
Wanneer u vindt dat u voldoende ervaring en vaardigheden in uw portefeuille heeft, kunt u van job wisselen.
Wat op te nemen in het cv van de klantenservice
Het lijkt misschien dat een CV van de klantenservice eenvoudig is. Hoewel deze baan niet zo moeilijk is als sommige IT-functies, is het niet eenvoudig om aangenomen te worden.
Het enorme aantal cv’s dat HR’s doornemen, betekent dat u minder kansen heeft om een openstaande positie in te vullen. Dit is wat u moet opnemen in uw klantenservice-cv om deze kansen groter te maken.
1. Communicatieve vaardigheden
Goede zachte vaardigheden zijn essentieel voor elk cv van de klantenservice. In dit werk moet u tientallen telefoontjes of berichten per dag verwerken en de mensen helpen die contact met u opnemen.
Voeg deze vaardigheden toe aan de lijst om deze beter geschikt te maken voor de job:
- Interpersonal skills
- Patience
- Conflict handling
2. Softwarevaardigheden
Weinig klantenservicemedewerkers werken tegenwoordig met telefoontjes. Zelfs als uw takenpakket het ontvangen van oproepen omvat, zal u ook met veel software moeten werken. Hoe meer software u al onder de knie hebt, hoe minder onboarding een bedrijf hoeft te doen.
Voeg deze vaardigheden toe om de reviewers te laten zien dat u het waard bent om geïnterviewd te worden:
- Microsoft basics
- Live chat software
- Customer management systems
3. Kennis van de sector
Klantenservicemedewerkers helpen mensen op veel gebieden, van IT tot ecommerce. Als u niets van markten weet en in de klantenservice van een financieel bedrijf wilt staan, loopt u tegen een glazen wand aan.
Vermeld dat u veel weet over de sector, in het algemeen, om te laten zien dat onboarding gemakkelijk zal zijn. Geef op zijn minst aan dat u een snelle leerling bent.
4. Situaties in plaats van werkervaring
Als dit de eerste keer is dat u een klantenservice-cv schrijft, wees dan niet bang dat u geen werkervaring hebt.
Het zijn de vaardigheden die het belangrijkst zijn, vooral voor instapposities. Noem de zachte en harde vaardigheden die u hebt opgedaan in u vorige beroep, ook al was het vrijwilligerswerk.
Als uw ervaring beperkt is, concentreer u dan op een paar gevallen waarin u uw zachte vaardigheden hebt gebruikt om mensen te helpen.
Wat op te nemen in het cv van de klantenservicemanager
Het maken van een cv voor een managementfunctie kan een moeilijkere uitdaging blijken te zijn. Dit is wat u moet toevoegen om een goede kans te maken.
1. Managementvaardigheden
Heb je al leiding gegeven aan een team? Noem er alles over. Het aantal mensen dat u leidde, het aantal klanten dat uw team bediende, uw prestatiestatistieken.
Laat zien welke HR-software u kent en hoe u deze heeft gebruikt om de productiviteit van uw team te verhogen .
Als u niet formeel de leiding heeft gehad over mensen, laat dan uw managementvaardigheden en initiatief zien. Praat over de tijd dat u nieuwe medewerkers aan boord heeft geholpen of uw senior management heeft geholpen.
2. Opmerkelijke prestaties
Bedrijven willen zien wat u precies kunt doen om hen geld te besparen. Zorg ervoor dat u praat over uw meest opvallende prestaties in de vorige job.
Het kan iets groots zijn, zoals het mee vormgeven aan het beleid van een bedrijf. Het kan iets kleins zijn, zoals opmerken hoe uw teamgenoten falen en hun prestaties verbeteren of een boemerang-medewerker terugbrengen .
Hoe dan ook, laat prestaties in uw cv zien en u zult de concurrentie voor zijn.
3. Vaardigheden zonder werk
Hebt u vaardigheden buiten uw job als klantenservicemedewerker en manager? Als u dat doet, kan het een groot pluspunt zijn in het cv.
Als u bijvoorbeeld solliciteert naar de functie in een IT-bedrijf, is het een groot voordeel om de basisprincipes van codering te kennen. Het laat de HR’s zien dat u geen problemen zult hebben om met de ontwikkelingsafdeling te communiceren.
Hoe u uw cv kunt aanpassen voor een klantenservicefunctie?
Overstappen naar klantenservice kan een geweldige manier zijn om uw inkomen te verhogen en opnieuw te beginnen. U kunt uw cv aanpassen aan de meeste beginnende klantenservicetaken.
1. Focus op overdraagbare vaardigheden
Zachte vaardigheden zijn essentieel voor klantenservice. U hoeft echter niet echt bij de klantenservice te werken om ze te krijgen.
Als u ooit face-to-face met een klant hebt gewerkt, hebt u al wat nodig is om hetzelfde online te doen. U hoeft het alleen maar te vermelden in het cv van de klantenservice.
2. Maak van vrijwilligerswerk een voordeel
Als u niet persoonlijk met klanten te maken hebt gehad, hebt u misschien een ervaring als vrijwilliger gehad. Bij de meeste banen van het vrijwilligerstype moet u in een team werken en mensen helpen.
Precies wat u nodig hebt voor klantenservice.
3. Prestaties laten zien
U hebt misschien niet veel werkervaring in het veld, maar de kans is groot dat u een paar geweldige klantenserviceverhalen hebt.
Hebt u als monteur gewerkt en een ontevreden klant weten te laten terugkeren? Hebt u meegeholpen met het beheren van de oudergroep in de klas van uw kind? Neem deze ervaringen op in het cv van de klantenservicemedewerker.
Een klantenservice-cv opmaken
Soms is de vorm net zo belangrijk als de inhoud. Hier leest u hoe u het cv van uw klantenservicemedewerker schrijft om er het beste van te maken.
1. Chronologisch formaat
Heeft u een rijk arbeidsverleden in de sector? Maak dan gebruik van de chronologische opmaak.
Vermeld eerst uw werkervaring en schets uw taken en prestaties.
2. Functioneel formaat
Als uw cv slecht is qua ervaring, concentreer u dan op de vaardigheden. Laat uw zachte en harde vaardigheden zien om indruk te maken op de HR’s.
Zorg ervoor dat u voorbeelden geeft van uw prestaties in plaats van alleen de vaardigheden op te sommen.
3. CV op één pagina
De meeste jobs bij de klantenservice hebben geen enorme lijst met vaardigheden en werkervaringen nodig om in dienst te nemen. U kunt het werk van HR’s die uw cv beoordelen, gemakkelijker maken door het kort en to the point te maken.
Probeer verschillende cv-sjablonen te gebruiken om het cv op een paar pagina’s te laten passen, bij voorkeur één.
4. Uw foto in het cv
Het lijkt misschien dat het toevoegen van een foto het cv persoonlijker maakt, maar het is niet het beste idee. Sommige van de grotere werkgevers kunnen uw cv zelfs om juridische redenen verbieden.
Voeg de foto niet toe, tenzij de potentiële werkgever dat van u verlangt.
5. Beknoptheid
Houd u cv zo kort mogelijk. Vul het met korte en nuttige informatie over uzelf. Bewaar de uitleg voor het gesprek zelf.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles wat u leert in onze academie in LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Welke vaardigheden moet ik op mijn cv zetten voor klantenservice?
Een geweldig klantenservice-cv omvat vaardigheden die blijk geven van kennis van de branche, technische en communicatieve vaardigheden. Bovendien, als u geen ervaring hebt op dit gebied, kunt u het beste voorbeelden laten zien waarin u specifieke zachte of harde vaardigheden hebt gebruikt om een andere persoon/klant te helpen.
Hoe structureert u uw klantenservice-cv?
Gebruik chronologische opmaak om een cv met klantenservice goed te structureren. Het doel is om het cv leesbaar te maken. Probeer dus een uitgebreid cv op één pagina te schrijven. Gebruik bovendien sjablonen om het er netjes en professioneel uit te laten zien. Als u denkt dat u geen ervaring hebt, zorg er dan voor dat uw vaardigheden laat zien met gevallen waarin u ze hebt gebruikt.
Wat kunt u leren van werken in de klantenservice?
Tijdens uw tijd bij de klantenservice leert u werken in een team, problemen oplossen en mensen helpen. Dit zijn essentiële vaardigheden die u in elke sector nodig zult hebben. Ook ondernemers moeten met klanten om kunnen gaan.
Ontdek hoe goed opgeleide klantenservicemedewerkers uw bedrijf kunnen verbeteren in een steeds veranderende wereld. Leer effectieve trainingsmethoden voor nieuwkomers en ervaren medewerkers om te voldoen aan klantverwachtingen. Bezoek onze pagina voor essentiële klantenservice-opleidingstips en praktische tools.
Ontdek hoe u klantenwaarde creëert door klantbehoeften te begrijpen, waardeproposities te definiëren en concurrenten te onderzoeken. Leer de voordelen van effectieve klantenwaarde en hoe het uw bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Vergroot uw marktaandeel en klanttevredenheid met onze kernprincipes voor waardecreatie. Bezoek nu voor meer inzichten!
Wat maakt klantenservice uitstekend?
Ontdek wat uitstekende klantenservice maakt en hoe het klantloyaliteit bevordert! Leer over essentiële kwaliteiten zoals responsiviteit, snelheid, competentie en empathie met voorbeelden van topbedrijven als Ritz-Carlton en Amazon. Verhoog de tevredenheid en bereidheid van klanten om meer te betalen met behulp van LiveAgent's klantenservice software. Start vandaag nog je gratis proefperiode!