Wat is klantenforum?
Een forum is een online discussieplatform dat gebruikers in staat stelt om gesprekken te voeren in de vorm van geplaatste berichten. Een klantenforum is in andere woorden een gebruikersforum of een gemeenschapsforum. Het is in feite een plek waar de klanten van een bedrijf met elkaar kunnen communiceren of relevante informatie kunnen zoeken. Bovendien kunnen ze elkaars vragen beantwoorden en hun kennis delen. Bijvoorbeeld; handige tips en trucs, inzichten, beste praktijken, gebruiksscenario’s en persoonlijke ervaringen met de producten of diensten van een bedrijf.
Hoe een klantenforum creëren for customers?
Veel leveranciers van helpdesksoftware, waaronder de beste IT-helpdeskticketingsystemen, nemen communityforums op in hun selfserviceportals voor klanten. Daarom is het niet nodig om naar aparte tools te zoeken. Het maken van een forum voor klanten duurt meestal een paar eenvoudige stappen. Er zijn geen technische vaardigheden of speciale kennis voor nodig.
Om een forum voor klanten te maken in LiveAgent, moet u naar uw klant zelf navigeren serviceportaal. Hier kun je het forum vinden. Voer daarna eenvoudigweg een titel in en beslis of het een intern forum of een openbaar forum is. Geef een beschrijving op, vermeld de relevante trefwoorden voor SEO-optimalisatie en selecteer de afdeling die verantwoordelijk is voor het afhandelen van foruminzendingen.
Interne fora zijn bedoeld voor de medewerkers van het bedrijf. Aan de andere kant zijn openbare fora voor iedereen zichtbaar. Gebruikers moeten echter inloggen om vragen te stellen of te beantwoorden. Klanten die in uw klantenportaal zijn geregistreerd, kunnen de voorgestelde forums direct op de hoofdpagina zien. Zodra ze het forum hebben geopend, kunnen ze deelnemen aan de discussie of een nieuwe vraag stellen.
Elke foruminvoer, of het nu een nieuwe vraag is of een onderwerp dat is becommentarieerd, wordt automatisch omgezet in een ticket. Daarom zal het tussen andere tickets in het vertegenwoordigerspaneel verschijnen. Waar nodig en passend kunnen de vertegenwoordigers participeren. Ze kunnen nuttige informatie geven en de vragen beantwoorden die andere forumgebruikers niet konden beantwoorden.
Door een bepaalde afdeling te kiezen om het forum te beheren, worden tickets aan de juiste medewerkers toegewezen. Zo beantwoorden alleen vertegenwoordigers met de meest relevante kennis, ervaring en expertise de vragen van klanten. Het zorgt ervoor dat de juiste informatie tijdig en efficiënt wordt gedeeld en beantwoord.
5 Grote voordelen van een klantencommunityforum community
Het klantencommunityforum is meer dan alleen een logische uitbreiding van uw selfservice-aanbod. Hoewel het hebben van een klantenforum over het algemeen nog steeds wordt gezien als een ‘leuk om te hebben’-functie in plaats van als een noodzaak. Met een doordacht beheer kan het echter een positief effect hebben. Bijvoorbeeld op gebruikersbetrokkenheid, klantentevredenheid, merkloyaliteit en zelfs het stimuleren van productinnovatie. Hier zijn enkele van de belangrijkste voordelen van het implementeren van een merkcommunityforum voor klanten binnen uw selfserviceportaal:
1. Klantenbetrokkenheid vergemakkelijken
Als klantenbetrokkenheid een belangrijk onderdeel van uw strategie is, kan het hebben van een communityforum een krachtige facilitator zijn. Het biedt klanten een boeiende plek om hun ervaringen te delen. Dit is niet alleen met uw bedrijf, maar ook met andere leden van de gemeenschap. Door klanten in staat te stellen onderwerpen aan de orde te stellen en discussies met andere gebruikers te voeren, krijgen ze een gevoel van betrokkenheid en empowerment.
Bovendien, als uw product zeer configureerbaar, flexibel en aanpasbaar is, zullen klanten zeker de mogelijkheid waarderen om door een forum te bladeren en te zien hoe anderen het gebruiken. Het kan hen zelfs helpen oplossingen te ontdekken die in eerste instantie niet voor de hand liggend leken en efficiëntere manieren te vinden om een beter resultaat met uw product te bereiken.
2. Uw selfservice-aanbod verbeteren
Uw ondersteuningsagenten of klanten kunnen veelgestelde vragen beantwoorden in een communityforum. Dit creëert letterlijk een door de gebruiker gegenereerde Kennisbank. Daarom boordevol informatie die anderen kan helpen, vooral nieuwe klanten die net beginnen met uw producten. Sommige van uw trouwe klanten op de lange termijn vinden het misschien zelfs leuk om vaste forumbijdragers te worden. Het delen van hun eigen best practices en tips over de onderwerpen waarin ze experts zijn. Dit creëert een blijvende nuttige bron voor veel klanten tegelijk. Dat kan u ook helpen tijd te besparen voor uw ondersteuningsvertegenwoordigers.
3. Uw bestaande inhoud optimaliseren
Het is cruciaal om te controleren wat klanten bespreken op een communityforum. Het kan bedrijven een beter inzicht geven in de problemen en zorgen van klanten. Deze bieden een geweldige kans om de bestaande inhoud te verbeteren door de onderwerpen te behandelen waarin klanten het meest geïnteresseerd zijn. Bovendien, als klanten vragen blijven stellen en praten over de problemen die al worden behandeld in uw kennisartikelen betekent dit dat de inhoud geen volledige en begrijpelijke informatie biedt. Dus moet worden verbeterd en dienovereenkomstig worden aangepast.
4. Productverbetering stimuleren
Door klantengesprekken in een communityforum in de gaten te houden, kunnen bedrijven veel ideeën en waardevolle gegevens vinden. Dit is waardevol, niet alleen voor hun klantenservice-afdeling, maar ook voor hun productteams. Klanten geven indirecte feedback door de producten/diensten van een bedrijf te bespreken en hun ideeën, perspectieven en ervaringen te delen. Het kan bedrijven helpen inzicht te krijgen in productontwikkeling. Bovendien om te reageren op de verbeteringen die hun klanten zoeken.
5. Klantengesprekken bijhouden
Op de een of andere manier praten klanten online over merken en hun producten. Niet alle bedrijven zijn in staat om deze vermeldingen effectief te controleren en erop te reageren. Bijvoorbeeld; op sociale media, forums van derden of andere plaatsen die moeilijker of zelfs onmogelijk te ontdekken zijn. Door klanten een communityforum te bieden, waar ze deze discussies kunnen voeren, kunnen bedrijven opvolgen wat klanten zeggen. Dus in staat zijn om die gesprekken aan te gaan en tijdig hulp of advies te bieden wanneer dat nodig is.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Creëer een forum voor uw klanten in de LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Wat is een klantenforum?
Een klantenforum is met andere woorden een gebruikersforum of een communityforum. Het is een plek waar de klanten van een bedrijf met elkaar kunnen communiceren of relevante informatie kunnen zoeken.
Hoe kunt u productverbeteringen doorvoeren?
Uw bedrijf kan productverbetering stimuleren door klantgesprekken in een communityforum in de gaten te houden. Op deze manier kunnen bedrijven veel ideeën en waardevolle gegevens vinden. Dit is waardevol, niet alleen voor hun klantenservice, maar ook voor hun productteams.
Hoeveel kost het om een forum te maken?
Forum is meestal een onderdeel van bredere helpdesksoftware. LiveAgent is helpdesksoftware die een gratis account voor altijd biedt en onder andere een klantenforum biedt.
Ontdek hoe consumentenpsychologie uw bedrijf kan laten groeien! Leer hoe consumenten beslissen, hoe marketing beïnvloedt, en pas inzichten toe om verkoop en klantbehoud te verbeteren. Begrijp consumentengedrag en verhoog uw succes met bewezen strategieën zoals het benutten van kleine details, waardeproposities, en schaarste. Bezoek nu voor meer inzichten!
Ontdek hoe u klantenwaarde creëert door klantbehoeften te begrijpen, waardeproposities te definiëren en concurrenten te onderzoeken. Leer de voordelen van effectieve klantenwaarde en hoe het uw bedrijf een concurrentievoordeel kan geven. Vergroot uw marktaandeel en klanttevredenheid met onze kernprincipes voor waardecreatie. Bezoek nu voor meer inzichten!