Welke apparatuur is nodig om een callcenter te runnen?
U kunt alleen een hoog serviceniveau en een vlotte klantenervaring bereiken met de juiste apparatuur en professionele callcentersoftware. Hierdoor neemt het aantal bedrijven dat traditionele on-premise callcentra gebruikt geleidelijk af en kiezen steeds meer organisaties voor cloudgebaseerde callcenteroplossingen. De sleutel tot het opzetten van een modern callcenter is om vertegenwoordigers te voorzien van computers, headsets, een snelle internetverbinding en een werkruimte.
Computer (desktop/laptop)
Of callcentermedewerkers nu op locatie of op afstand werken, ze hebben computers (desktops of laptops) nodig om toegang te krijgen tot callcentersoftware en andere communicatiehulpmiddelen die ze mogelijk nodig hebben om inkomende en uitgaande gesprekken af te handelen. In de meeste gevallen zijn de meest geavanceerde computers niet nodig om een hoge vertegenwoordigersefficiëntie te garanderen. De volgende zijn echter vaak aanbevolen minimumspecificaties voor callcentercomputers:
- Het nieuwste Windows- of Mac OS-besturingssysteem.
- Ten minste 8 GB RAM (meer geheugen verbetert over het algemeen de prestaties).
- Een harde schijf ruimte van ongeveer 280 GB.
- Antivirus- en spywarebeveiligingssoftware.
Headsets
Elke callcentermedewerker moet zijn uitgerust met een individuele headset met een koptelefoon en een microfoon. Het is het beste om professionele headsets van hoge kwaliteit te gebruiken, omdat deze een beter geluid geven, betrouwbaarder zijn en natuurlijk comfortabeler zijn voor vertegenwoordigers. Bovendien zouden headsets voor drukke callcentra met dicht bij elkaar werkende vertegenwoordigers, idealiter een ruisonderdrukkingsfunctie moeten hebben om achtergrondgeluid uit te sluiten en voor duidelijke communicatie te zorgen.
Internetverbinding
Omdat de meeste moderne callcenters VoIP-technologie (Voice over Internet Protocol) gebruiken (in plaats van analoge telefoonlijnen) voor het maken en ontvangen van telefoongesprekken, is een betrouwbare, snelle internetverbinding van vitaal belang. De beschikbaarheid van voldoende bandbreedte is echter cruciaal om gesprekken van hoge kwaliteit, vlotte communicatie en ononderbroken service te garanderen. Afhankelijk van het aantal vertegenwoordigers en de gebruikte software, kunnen de bandbreedtevereisten variëren.
Kantoorruimte
Het is meestal nodig om een kantoorruimte toe te wijzen en uit te rusten voor een intern callcenter, tenzij u een virtueel callcenter implementeert waar alle vertegenwoordigers op afstand werken vanuit hun eigen locatie. Aangezien het microklimaat op het werk de productiviteit en prestaties van vertegenwoordigers kan beïnvloeden, vooral als een callcenter veel werknemers in een kleine ruimte heeft, is het bovendien essentieel om een airconditioningsysteem en een brandveiligheidssysteem te bieden om een veilige werkomgeving te garanderen.
Wat zijn de callcentertools?
Callcentersoftware
Callcentersoftware (on-premise, cloudgebaseerde of browsergebaseerde callcentersoftware) is de primaire tool die callcentermedewerkers nodig hebben om inkomende en uitgaande klanteninteracties en communicatie via meerdere kanalen af te handelen. Daarnaast moet de software zijn uitgerust met ACD (automatische oproepverdeler) en oproeproutering. Dit zijn de primaire softwarefuncties van het callcenter die ervoor zorgen dat oproepen worden gedistribueerd naar de meest geschikte vertegenwoordigers.
Gesprekopnames
Een softwareoplossing voor een callcenter bevat meestal tools voor gespreksopname. Vertegenwoordigers kunnen om verschillende redenen baat hebben bij het opnemen van gesprekken. In de eerste plaats kunnen ze altijd teruggrijpen op de opgenomen klantengesprekken als ze context nodig hebben voor een eerdere interactie. Bovendien kunnen callcentermanagers het gebruiken voor kwaliteitsborging en vertegnwoordigerstraining.
Hulpmiddelen voor automatisch kiezen
Auto-dialer softwaretools (zoals predictivee dialer of power dialer) kunnen worden geïntegreerd in callcentersoftware of als zelfstandige oplossing worden geleverd. Predictive dialing tools zijn essentieel voor uitgaande callcentra. Ze stellen uitgaande callcentermedewerkers in staat om meer gesprekken te voeren in een kortere tijd zonder dat ze handmatig telefoonnummers hoeven te kiezen, waardoor de inactieve tijd wordt verminderd en de productiviteit van medewerkers wordt verhoogd.
Klantenrelatiebeheer (CRM)
Customer Relationship Management (CRM)-tools geïntegreerd in callcentersoftware kunnen de prestaties van vertegenwoordigers optimaliseren en de klantenervaring verbeteren. CRM-systemen slaan belangrijke details over klanten en hun servicegeschiedenis op, waardoor vertegenwoordigers direct toegang hebben tot gegevens zoals demografische gegevens van klanten, oproeplogboeken, aankoopgeschiedenis, enz. Gewapend met deze informatie kunnen agenten klanteninteracties personaliseren en betere ervaringen bieden.
Analysetools
Cloudoplossingen voor callcenters worden meestal geleverd met ingebouwde tools voor analyse en prestatiebewaking. Met behulp van analyse- en rapportagetools voor callcenters kunnen callcentermanagers consistent verschillende callcenterstatistieken en KPI’s volgen om dieper inzicht te krijgen in hoe vertegenwoordigers presteert, wie mogelijk aanvullende training nodig heeft en wat er kan worden verbeterd om een betere klantentevredenheid te garanderen.
Tools voor personeelsbeheer
Het gebruik van tools voor personeelsbeheer is cruciaal voor callcentra met hoge belvolumes. Callcentermanagers kunnen tools voor personeelsbeheer gebruiken om het aantal oproepen te voorspellen, de bezetting van vertegenwoordigers te voorspellen op basis van historische trends, de planning van vertegenwoordigers te optimaliseren en de naleving van de planning te controleren. Een goed beheerd personeelsbestand zorgt ervoor dat het juiste aantal callcentermedewerkers op het juiste moment beschikbaar is om het verwachte aantal oproepen af te handelen.
Hoeveel kost het om een nieuw callcenter op te zetten?
De belangrijkste factor bij het opzetten van een nieuw callcenter is de keuze voor een cloudgebaseerde oplossing of een oplossing op locatie. In tegenstelling tot cloudgebaseerde tools, vereisen callcentra op locatie investeringen vooraf in callcenterhardware, licenties, huisvestingsservers en lopende kosten voor onderhoud en upgrades. Andere kosten waarmee rekening moet worden gehouden bij het berekenen van de totalen kunnen de volgende kosten omvatten:
- Werknemerssalarissen en secundaire arbeidsvoorwaarden
- Administratieve lasten
- Werknemerstraining
- Kantoorruimte huren
- Bouw- en nutskosten
- Vertegenwoordigersapparatuur
- Meubilair en kantoorartikelen
- Kosten callcentersoftware
Callcentersoftware zoals LiveAgent is meestal beschikbaar tegen een maandelijks bedrag per agent. Dat kan echter aanzienlijk variëren, afhankelijk van de callcentersoftwareprovider die u kiest, het scala aan functies dat is inbegrepen in uw tariefplan en het aantal vertegenwoordigers dat de software zal gebruiken. U kunt ook rekening houden met de gesprekskosten die niet in deze lopende kosten zijn inbegrepen.
Frequently Asked Questions
Welke apparatuur is nodig om een callcenter te runnen?
Het opzetten en runnen van een cloudgebaseerd callcenter vereist het toewijzen van een speciale kantoorruimte (tenzij agenten op afstand werken) en het voorzien van callcentermedewerkers van de juiste apparatuur. Dat omvat computers die aan specifieke eisen moeten voldoen, hoogwaardige headsets (bij voorkeur met ruisonderdrukking) en een snelle internetverbinding om een ononderbroken service te garanderen.
Wat zijn de callcentertools?
Callcentersoftware is de primaire tool die vertegenwoordigers nodig hebben om callcenteractiviteiten uit te voeren (afhandelen van inkomende en uitgaande klantenoproepen). Andere kritieke tools zijn onder meer software voor het opnemen van oproepen, automatisch kiezen (voor uitgaande callcentra), software voor klantenrelatiebeheer (CRM), callcenteranalyse en -rapportage, personeelsbeheer, call accounting-tools en meer. Deze tools kunnen worden ingebouwd in callcentersoftware of als afzonderlijke oplossingen worden geleverd.
Hoeveel kost het opzetten van een nieuw callcenter?
De kosten die nodig zijn om een callcenter op te zetten, zijn afhankelijk van verschillende factoren. De initiële kosten vooraf kunnen bijvoorbeeld variëren op basis van het type callcenter dat u gaat implementeren (een cloudgebaseerde of lokale callcenteroplossing). Dit laatste omvat investeringen in hardware, softwarelicenties en on-site servers. Andere uitgaven zijn onder meer vertegenwoordigerssalarissen, kantoorhuur, callcenterapparatuur en doorlopende maandelijkse kosten per vertegenwoordiger voor het gebruik van callcentersoftware.
Ontdek hoe ondersteuningsautomatisering met LiveAgent uw klantenservice kan verbeteren. Verhoog klanttevredenheid, productiviteit en bespaar kosten door repetitieve taken te automatiseren. Leer tips voor effectieve automatisering en start een gratis proefperiode om uw workflow te optimaliseren. Bezoek nu!
Ontdek de voordelen van gratis callcentersoftware en hoe het uw klantenservice kan verbeteren. Leer over verschillende oplossingen, tips voor de beste keuze, en probeer LiveAgent gratis! Verbeter productiviteit, transparantie en klanttevredenheid zonder kosten. Start eenvoudig uw virtuele callcenter en bied uitstekende service.