Hoe u de impact van klantengeschenken kunt maximaliseren
Statistisch gezien wordt ongeveer 75% van de relatiegeschenken met kerst gegeven. 25% van de klantenwaardering geschenken wordt gegeven op verjaardagen, jubilea, voor promoties, spontaan of op andere momenten van het jaar. Een eenvoudige maar effectieve techniek om de impact van relatiegeschenken te vergroten, is door ze op andere tijden dan de feestdagen te geven. Het vergroot de kans dat u cadeau niet verloren gaat in de shuffle.
Probeer het element van mysterie op te nemen in het cadeauproces. Uit het onderzoek van de University of Miami School of Business Administration bleek dat wanneer een product dat meer emotie oproept, wordt aangeboden met een gratis geschenk, kopers eerder geneigd zijn om dat product te kopen als het type geschenk onbekend is dan wanneer het type geschenk wordt onthuld .
Volgens een artikel in de Journal of Marketing, zorgt het weggeven van gratis producten of gerelateerde extra’s voor onmiddellijke mond-tot-mondreclame. Vooral het weggeven van een volledig product gaat gepaard met een toename van ongeveer 20% van de totale WOM. Naast loyale klanten, kunt u zich ook richten op nieuwe kopers bij het weggeven van gratis productenom een positieve eerste indruk te genereren.
Overweeg om geschenken te geven aan uw merkadvocaten, klanten die gewoonlijk actief zijn op sociale media en een groot bereik hebben, evenals klanten die hun positieve ervaringen met uw merk al eerder op hun sociale netwerken hebben gedeeld. Dit kan nieuwe verwijzingen opleveren.
Hoe kiest u de beste cadeaus voor klanten?
Bij het selecteren van de juiste cadeaus voor klanten, zijn er een paar belangrijke dingen om te onthouden. Het geschenk moet een gepercipieerde waarde hebben voor de klant. Het moet bij voorkeur nuttig zijn en een praktisch doel hebben. Het moet op de een of andere manier gerelateerd zijn aan uw bedrijf en dienen als een herinnering aan uw bedrijf. Mogelijk moet u ook verschillende zakelijke klantengeschenken kiezen voor verschillende klantensegmenten, rekening houdend met de demografische gegevens van klanten. Hieronder staan 15 cadeau-ideeën voor klanten die nuttig kunnen zijn.
15 cadeau-ideeën voor klanten om waardering te tonen
1. Gratis producten
De eenvoudigste, maar toch een van de meest efficiënte manieren om de waardering van de klant te tonen, is het schenken van een gratis product (een volledige versie, geen voorbeeld) uit uw catalogus dat de oorspronkelijke aankoop van een klant natuurlijk kan verbeteren of aanvullen.
2. Gratis service of upgrade
Voor SaaS-bedrijven zou het logisch zijn om klanten een maand gratis service aan te bieden, ze te verrassen met een gratis upgrade die extra functies aan uw product toevoegt of om gepersonaliseerde productaanpassingen te bieden.
3. Merkgeschenken
Merkproducten worden heel vaak gekozen voor zakelijke bedankjes. Sommige items met uw bedrijfslogo kunnen kleding, tassen, thee- en koffiekopjes, sportaccessoires, briefpapier en kantoorbenodigdheden zijn, maar ook leuke items.
4. Geschenken met een industrieel thema
Geschenken met een sectorthema (zoals makelaars die hun klanten huisartikelen geven) zijn een slimme keuze als u wilt dat klanten aan uw product of dienst denken. Deze geschenken moeten een logo bevatten en passen bij uw bedrijfskleuren.
5. Geschenkmanden
Goed doordachte manden gevuld met relevante, op maat gemaakte producten zijn altijd geweldige cadeaus voor klanten voor verschillende feestdagen, jubilea of andere gelegenheden. In de manden kan van alles zijn, van gastronomische gerechten en hygiënische artikelen tot kantoorinrichting en speciale accessoires.
6. Een cadeaubon
Als u niet zeker weet wat u moet kiezen, zijn cadeaubonnen een klassieke cadeauoptie die uw klanten de vrijheid geeft om precies te krijgen wat ze willen uit een breed scala aan producten van uw winkel of uw partnerverkopers.
7. Bloemen
Wanneer u zich richt op vrouwelijke klantensegmenten, kunnen bloemen en potplanten geweldige cadeaus zijn voor klanten voor bijna elke gelegenheid, zoals verjaardagen, jubilea en specifieke feestdagen. Bijvoorbeeld Moederdag, Valentijnsdag of Vrouwendag.
8. Een tijdschriftabonnement
Tijdschriftabonnementen zijn een populaire keuze voor relatiegeschenken geworden. Als u weet wat voor soort tijdschriften uw klanten relevant en nuttig zouden vinden, wordt het zeker op prijs gesteld om een abonnement cadeau te doen.
9. Boeken
Boeken behoren tot de meest waardevolle ideeën voor zakelijke bedankjes. Afhankelijk van hoe goed u de voorkeuren van uw klanten kent. Een doordacht boek dat aansluit bij hun professionele of persoonlijke interesses is een tijdloos, persoonlijk cadeau.
10. Iets nieuws leren
Of het nu gaat om online cursussen over de onderwerpen die een aanvulling vormen op de aankoop van klanten of sommige lessen die betrekking hebben op hun interesses – het geven van een leergeschenk kan goed onthaald worden en resoneren met bepaalde klantengroepen.
11. Een geschenk van ervaring
Een andere mogelijkheid om verder te gaan dan de materiële zaken is het schenken van ervaring. Het kan iets gezondheidsbevorderends zijn (fitness- of yogalessen), ontspannend (spadag of massage), amusement (tickets voor lokale sportevenementen of concerten) of iets anders.
12. Verjaardagscadeaus
Door klanten cadeaus te sturen op hun verjaardagen, kuntu u echt uw waardering tonen en hun loyaliteit winnen. Hoewel het geven van een verjaardagscadeau een verplichte verplichting kan worden, kan de afwezigheid van het cadeau in de volgende jaren ervoor zorgen dat klanten zich niet gewaardeerd voelen.
13. Lokale lekkernijen
Lokaal geproduceerde goederen en diensten zoals lokale koffie, lokale boerderijartikelen, lokale kunst, lokale ambachten kunnen geweldige zakelijke vakantiegeschenken zijn. Deze zullen niet alleen uw klanten verrassen, maar ook helpen om uw merkperceptie te verbeteren.
14. Een klantenwaarderingsevenement
Het organiseren van een speciaal klantenwaarderingsevenement kan ook goed werken als een relatiegeschenk voor een aantal van uw meest loyale klanten. Dergelijke evenementen kunnen klanten extra professionele waarde bieden door ze met elkaar te laten netwerken.
15. Een donatie aan een goed doel
Als het gaat om unieke cadeau-ideeën voor klanten, is het doen van een liefdadigheidsdonatie namens uw klanten en hen te laten weten welk doel dat geld zal dienen, een echt zinvolle geschenkoptie om te kiezen. Uiteraard alleen als het past bij uw bedrijf.
16. Stuur een GIF
Soms kan zoiets eenvoudigs als een GIF in een chatgesprek een geweldige manier zijn om iemand te bedanken en te waarderen. In LiveAgent kunt u GIF’s gebruiken nadat u een plug-in heeft geactiveerd. Het is een leuke manier om de dag van de klant beter te maken. Gebruik het echter zorgvuldig en respectvol.
Als u meer wilt weten, lees dan LiveAgent – GIF’s.
Ontdek het zelf
Kennis is belangrijk, maar alleen als het in de praktijk wordt gebracht. Test alles in onze academie in de LiveAgent.
Try out LiveAgent for FREE
Handle all customer inquiries from one interface. Start improving your customer service with a 30-day free trial right away!
Frequently Asked Questions
Wat is een goed cadeau om waardering te tonen?
Om uw klanten waardering te tonen, biedt u gratis producten/diensten, cadeaubonnen, cadeaumandjes, boeken, bloemen, tijdschriftabonnementen of een donatie aan een goed doel aan.
Waarom zou u cadeaus geven aan merkadvocaten?
Voorstanders van merken zijn meestal actief op sociale media en hebben een groot bereik. Elke positieve feedback kan dus nieuwe verwijzingen opleveren.
Wat is het juiste cadeau voor klanten?
Het juiste geschenk moet een gepercipieerde waarde hebben voor de klant. Het moet bij voorkeur nuttig zijn en een praktisch doel hebben en gerelateerd zijn aan uw bedrijf of dienen als herinnering aan uw bedrijf.
Ontdek in deze nieuwe gids hoe u effectief klantbeoordelingen kunt verzamelen om uw bedrijf te verbeteren. Leer over het creëren van een recensiesectie op uw website, het openbaar maken van beoordelingen, het inzetten van klanttevredenheidsonderzoeken, e-mail follow-ups, sociale media peilingen en bruikbaarheidstests. Gebruik echte feedback en vermijd betaalde recensies om eerlijke inzichten te krijgen. Start vandaag nog met LiveAgent voor een gratis proefperiode van 30 dagen!
Ontdek hoe ondersteuningsautomatisering met LiveAgent uw klantenservice kan verbeteren. Verhoog klanttevredenheid, productiviteit en bespaar kosten door repetitieve taken te automatiseren. Leer tips voor effectieve automatisering en start een gratis proefperiode om uw workflow te optimaliseren. Bezoek nu!
Ontdek de voordelen van klantenservicerapporten en verbeter klantinteracties en prestaties. Leer hoe gedetailleerde rapportage kan helpen bij het optimaliseren van werklast, het verkrijgen van klantinzichten en het aanpassen van workflows. Bezoek nu en ontdek hoe uw bedrijf kan profiteren van beter geïnformeerde beslissingen!
Wat maakt klantenservice uitstekend?
Ontdek wat uitstekende klantenservice maakt en hoe het klantloyaliteit bevordert! Leer over essentiële kwaliteiten zoals responsiviteit, snelheid, competentie en empathie met voorbeelden van topbedrijven als Ritz-Carlton en Amazon. Verhoog de tevredenheid en bereidheid van klanten om meer te betalen met behulp van LiveAgent's klantenservice software. Start vandaag nog je gratis proefperiode!